Kaupallisen ilmakuljetuksen turvallisuustilanne Q1/2022

ILMAILUN TURVALLISUUTEEN LIITTYVÄT TILANNEKUVAT SIIRTYVÄT UUTEEN OSOITTEESEEN

Tätä sivua ei enää päivitetä. Löydät tämän sivun tiedot jatkossa Tieto.Traficom -sivustolta (Ulkoinen linkki)

Kaupallisen ilmakuljetuksen turvallisuustilanne (Ulkoinen linkki)

Yleiskatsaus Q1/2022

Vuoden ensimmäinen neljännes kokonaisuudessaan sujui suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa turvallisesti. Onnettomuuksia ei tapahtunut. Vakavia vaaratilanteita oli edellisvuosien keskiarvoa vähemmän.

Maaliskuun aikana Suomessa ja ulkomailla suomalaisten ilma-alusten havainnoimana on raportoitu runsaasti aiempia vuosia enemmän häiriöitä koneiden satelliittinavigointiin käyttämissä GPS-signaaleissa.

Kaupallisen ilmakuljetuksen operaatioiden määrä suomalaisilla lentoasemilla oli ensimmäisellä neljänneksellä yli kaksinkertainen vuoden 2021 vastaavaan aikaan verrattuna. Operaatiomäärät olivat silti edelleen selvästi vuoden 2019 tason alapuolella. Ukrainan tilanteen johdosta tammi-helmikuun kasvu taittui maaliskuussa.

Tason 2 mittareilla arvioituna alkuvuonna oli selvästi aiempia vuosia enemmän ilmassa tapahtuneita läheltä piti-tilanteita, joissa suomalainen kaupallinen ilma-alus oli osallisena. Suuressa osassa näistä toisena osapuolena oli drone ja tapahtumapaikkana ulkomaat. Lisää tietoa MAC-osiossa (Ulkoinen linkki).

Maailmanlaajuisesti ensimmäinen neljännes on sujunut kaupallisessa ilmakuljetuksessa (ilma-aluksilla joilla saa kuljettaa 14 matkustajaa tai enemmän) viiden vuoden keskiarvon tasalla. Maailmalla on tapahtunut 2 onnettomuutta, joissa on kuollut 146 henkeä.
Viiden vuoden keskiarvona on ollut 3 onnettomuutta, joissa 124 kuolonuhria. Vakavin tämän vuoden tapauksista kävi 21.3.2022 Kiinassa, kun Boeing 737-tyyppinen reittilennolla ollut matkustajakone törmäsi toistaiseksi tuntemattomasta syystä tapahtuneen jyrkän syöksyn jälkeen vuoreen. (Lähde: Aviation Safety Network (Ulkoinen linkki))

Katsaukset aiempiin vuosikatsauksiin löydät graafien alapuolella olevista linkeistä.

Onnettomuudet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 100 000 lentotuntiin

Kuolleet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 100 000 lentotuntiin

Vakavat vaaratilanteet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 100 000 lentotuntiin

Vakavat vaaratilanteet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 100 000 lentotuntiin, 5 vuoden keskiarvo