Kiitotieltä suistumiset (RE)

Tilakuva 2021

Vuonna 2021 raportoitiin 8 kiitotieltä suistumista Suomessa tai suomalaisille ilma-aluksille. Määrä oli hivenen vuosien 2013-2020 keskiarvon (9,3) alapuolella ja sama kuin vuonna 2020.
1 tapaus johti onnettomuuteen ja 2 vakavaan vaaratilanteeseen. Vuonna 2021 kiitotieltä suistumiset johtivat hieman harvemmin näihin vakavimpiin tilanteisiin kuin aiempina vuosina.

Pääosa kiitotieltä suistumisista tapahtui yleis- ja harrasteilmailussa (molemmissa 3). Tyypillisesti tilanteet tapahtuvat joko talven liukkailla kiitoteillä tai kesällä, tyypillisesti tuulen suunnan tai voimakkuuden yllättävän muutoksen vaikutuksesta, tai sivutuuliolosuhteissa, jos lentäjä ei saa riittävästi kompensoitua sivutuulen (tai tuulenpuuskan) vaikutusta. Useimmiten kiitotieltä suistuminen tapahtuu laskeutumisen yhteydessä, mutta viime vuonna suistumisia tapahtui tasamäärä laskeutumisen ja lentoonlähdön yhteydessä. Kahdessa tapauksessa tapahtumapaikkana oli Lahti-Vesivehmaa ja loput jakaantuivat tasan Malmin, Jyväskylän, Kokkolan ja Porin kesken. 

Yleisilmailukoulukoneelle helmikuussa Lahti-Vesivehmaalla läpilaskun yhteydessä tapahtuneesta kiitotieltä suistumisonnettomuudesta Onnettomuustutkintakeskus teki tutkinnan L2021-02 (Ulkoinen linkki), joka valmistui lokakuussa. Tutkintaselostuksen mukaan l
äpilaskun laskukiidon aikana lennonopettajan huomio oli laskusiivekkeiden asennonosoittimessa eikä kumpikaan lentäjistä huomannut lentokoneen ajautumista oikealle. Kumpikaan ei ohjannut lentokonetta kiitotien suuntaiseksi, joten lentokone osui kiitotien oikean laidan lumivalliin ja pyörähti ylösalaisin. Henkilövahinkoja ei tullut, mutta lentokone vaurioitui lentokelvottomaksi.

Yleis- ja harrasteilmailun kiitotieltä suistumisten lisäksi kesäkuussa ulkomainen sotilaslentokone suistui kiitotieltä Rovaniemellä ja marraskuussa kotimaisen liikennelentokoneen rengas liukui hitaalla nopeudella jonkin verran ulos kiitotieltä Ivalossa.

Kiitotieltä suistumisiin myötävaikuttavia tapaustyyppejä

Kiitotieltä suistumiseen mahdollisesti myötävaikuttavia seurattavia tapahtumia ovat esimerkiksi kovat laskeutumiset, tai muuten epänormaalit kosketukset kiitotiehen. Vuoden aikana raportoitiin 20 tällaista tilannetta. Määrä oli pidemmän aikavälin keskiarvon tasalla. 1 näistä johti kiitotieltä suistumiseen.

Muita kiitotieltä suistumiseen altistavia tapahtumatyyppejä ovat epästabiilit lähestymiset, laskuteline- ja reverssiviat, suuresta nopeudesta keskeytetyt lentoonlähdöt sekä puutteellinen tiedottaminen kiitotien kunnosta. Kaikkien näiden osalta määrät olivat viime vuonna aiempien vuosien tasoa, eivätkä ne johtaneet kiitotieltä suistumisiin.

Aiemmat vuosikatsaukset löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä. 

Kiitotieltä suistumiset (RE) 2021

Kiitotieltä suistumiset (RE) ilmailulajeittain 2004-2021 (ei sisällä dronetapauksia, valtion ilmailua tai ulkomaisia)