Kiitotieltä suistumiset (RE)

ILMAILUN TURVALLISUUTEEN LIITTYVÄT TILANNEKUVAT SIIRTYVÄT UUTEEN OSOITTEESEEN

Tätä sivua ei enää päivitetä. Löydät tämän sivun tiedot jatkossa Tieto.Traficom -sivustolta (Ulkoinen linkki)

Kiitotieltä suistumiset (RE) (Ulkoinen linkki)

Tilakuva Q1/2022

Ensimmäisellä neljänneksellä ei raportoitu yhdestäkään kiitotieltä suistumisesta. Tätä voi pitää jossain määrin poikkeuksellisena positiivisessa mielessä, sillä tyypillisesti vastaavaan aikaan on raportoitu keskimäärin n. 1,8 kiitotieltä suistumista.

Talvellahan kiitotieolosuhteet voivat olla haastavat, koska lumi ja jäätävät olosuhteet voivat heikentää kiitoteiden kitkatasoja. Mutta raportoinnin perusteella siis vaikuttaisi alkuvuosi sujuneen hyvin, erityisesti huomioiden varsin lumiset olosuhteet ympäri Suomea.

Traficom julkaisee syksyisin säännöllisesti talvitoimintatiedotteet sekä Suomeen lentäville lentoyhtiöille (Ulkoinen linkki) että yleis- ja harrasteilmailijoille (Ulkoinen linkki).
Tiedotteet päivitetään joka syksy, ja ne sisältävät paljon hyödyllistä tietoa myös kiitotieltä suistumisen riskin pienentämiseksi.

Kiitotieltä suistumisiin myötävaikuttavia tapaustyyppejä

Kiitotieltä suistumiseen mahdollisesti myötävaikuttavia seurattavia tapahtumia ovat esimerkiksi kovat laskeutumiset, tai muuten epänormaalit kosketukset kiitotiehen. Ensimmäisellä neljänneksellä tällaisia raportoitiin Suomesta vain 1 tapaus, aiempina vuosina tapauksia on ollut keskimäärin 2.

Muita kiitotieltä suistumiseen altistavia tapahtumatyyppejä ovat epästabiilit lähestymiset, laskuteline- ja reverssiviat, suuresta nopeudesta keskeytetyt lentoonlähdöt sekä puutteellinen tiedottaminen kiitotien kunnosta. Muiden osalta määrät olivat aiempien vuosien tasoa, pl. laskuteline- ja reverssiviat.

Laskuteline- ja reverssivioista kyse oli useassa tapauksessa havainnosta koskien ulkomaisen kaupallisen ilmakuljetuksen laskutelineen tai renkaiden kuntoa. Suomalaisten ilma-alusten osalta määrät olivat aiempien vuosien tasolla.

Aiemmat vuosikatsaukset löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä. 

Kiitotieltä suistumiset (RE) Q1/2022

Kiitotieltä suistumiset (RE) ilmailulajeittain 2004-Q1/2022 (ei sisällä dronetapauksia, valtion ilmailua tai ulkomaisia)