Kiitotieltä suistumiset (RE)

Tilakuva Q2/2021

Toisella neljänneksellä raportointiin neljästä kiitotieltä suistumisesta Suomessa tai suomalaisille ilma-aluksille. Määrä on samaa luokkaa kuin vuosien 2013-2020 keskiarvo.
Yksi näistä tapahtui ulkomaiselle sotilaslentokoneelle Rovaniemellä, 2 yleisilmailukoneelle ja 1 purjekoneelle.
Siviilikoneille tapahtuneissa tilanteissa yhdessä tapauksessa lento-oppilas teki laskuvaiheessa liian suuren korjausliikkeen, minkä johdosta kone ajautui hetkeksi ulos kiitotieltä. Kahdessa tapauksessa tuuliolosuhteet (voimakas sivutuuli) vaikuttivat suistumiseen. Lentäjän jollain tavoin puutteellinen toiminta suunnalta tai voimakkuudelta vaihtelevissa tuuliolosuhteissa onkin tyypillinen myötävaikuttava tekijä kiitotieltä suistumisiin.

Ensimmäisellä vuosipuoliskolla tapahtui yhteensä 7 kiitotieltä suistumista, eli hieman vuosien 2013-2020 keskiarvoa (5,1) enemmän. Tänä vuonna siviilikoneille tapahtuneet kiitotieltä suistumiset ovat jakautuneet tasan yleis- ja harrasteilmailun kesken. Kahdessa tapauksessa tapahtumapaikkana oli Lahti-Vesivehmaa ja loput ovat jakaantuneet tasan Malmin, Jyväskylän, Kokkolan ja Porin kesken. 1 tapauksista luokiteltiin onnettomuudeksi ja 2 vakavaksi vaaratilanteeksi. Onnettomuudesta OTKES aloitti tutkinnan L2021-01 (Ulkoinen linkki). Alustavien tietojen perusteella helmikuussa koululennon aikana oppilaan tekemän läpilaskun maakiidon aikana kone oli päässyt kääntymään oikealle ja ajautunut siitä kiitotien viereiseen lumihankeen.

Kiitotieltä suistuminen varsin tyypillisesti tapahtuu laskeutumisen yhteydessä, kun ollaan tulossa laskuun sivutuuliolosuhteissa eikä lentäjä saa riittävästi kompensoitua sivutuulen (tai tuulenpuuskan) vaikutusta. Tänä vuonna 4 tapausta on käynyt laskun yhteydessä ja 3 lentoonlähdössä.

Aiemmat vuosikatsaukset löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä. 

Kiitotieltä suistumiset (RE) Q2/2021

Kiitotieltä suistumiset (RE) ilmailulajeittain 2004-Q2/2021 (ei sisällä dronetapauksia, valtion ilmailua tai ulkomaisia)