Yhteentörmäykset rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä (GCOL)

Tilakuva Q2/2021

Toisella neljänneksellä eri raportoitu yhtään GCOL-tapausta, eli tilannetta jossa olisi tapahtunut törmäys ilma-aluksen rullatessa. Tyypillisestikin toisella neljänneksellä on ollut vain yksittäisiä tämäntyyppisiä tapauksia.
Koko ensimmäisellä vuosipuoliskolla GCOL-tapauksia kuitenkin raportoitiin 3, mikä on hieman vuosien 2013-2020 keskiarvon yläpuolella.

1 tapauksista luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi (liikennelentokoneen törmäys rullaustiekylttiin Helsinki-Vantaalla), ja siitä OTKES aloitti tutkinnan L2021-02 (Ulkoinen linkki).

Vaikka GCOL-tapauksia oli lukumäärällisesti vähän, niin aiempiin vuosiin verrattuna niitä tapahtui kuitenkin poikkeuksellisen paljon. Varsinkaan suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa ei GCOL-tilanteita tyypillisesti ensimmäisen neljänneksen aikana ole tapahtunut. Kaikissa tapauksissa viime talven haastavat talviolosuhteet myötävaikuttivat tapahtuneeseen. Yllämainitun tapauksen lisäksi muissa tapauksissa lentokoneet törmäsivät lumikinokseen ajautuessaan ulos rullaustieltä. Toinen tapaus kävi Helsinki-Vantaalla ja toinen Malmilla.

Lentoasemilla ilma-alusten usein tulee peruuttaa portilta taaksepäin ennen kuin rullaus kohti kiitotietä voidaan aloittaa. Peruutus tapahtuu joko ilma-aluksen omien moottorien avulla tai työntötraktorin työntämänä. Peruutustilanteessa lentokone on altis törmäyksille. Tyypillisesti esimerkiksi bussi on ajanut ilma-aluksen takaa ja työntö on pitänyt pysäyttää. Tällaiset tilanteet voivat edesauttaa törmäyksien tapahtumista.

Toisella neljänneksellä 2021 tällaisia tapauksia raportoitiin Suomesta 3, eli merkittävästi vuosien 2013-2020 keskiarvoa (12,9) vähemmän. Koko vuoden ensimmäisellä puoliskollakin tapauksia on ollut vain 5, eli huomattavasti vuosien 2013-2020 keskiarvoa (28,5) vähemmän. Koronaepidemian myötä myös ilma-alusten työntöjen määrä lentoasemilla on vähentynyt ja se näkyy myös näissä lukemissa. Kuitenkin myös suhteessa vähentyneeseen operaatioiden määrään työnnön häirintöjen määrä selkeästi laski edellisvuodesta.

Aiemmat katsaukset ja tilakuvat löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä. 

Yhteentörmäykset maassa (GCOL) 2014-Q2/2021

Yhteentörmäykset maassa (GCOL) 2004-2021 osa-alueittain (ei sisällä valtion ilmailua tai ulkomaisia)