Ilma-alusten hallinnan menetys lennon aikana
 

Ilma-alusten hallinnan menetys lennon aikana (LOC-I)

Tilakuva 2018

Vuonna 2018 raportoitiin 29 tapausta, joissa ilma-aluksen hallinta menetettiin lennon aikana. Määrä on kaksinkertainen edellisvuoteen verrattuna ja lähes kolminkertainen vuosien 2013-2017 keskiarvoon verrattuna. Dronetoiminnassa tapahtuneet tilanteet (20) selittivät kokonaismäärän kasvua. Jos dronejen hallinnan menetykset jätetään pois viime vuoden luvuista, on kokonaismäärä pidemmän aikavälin keskiarvossa.
Hallinnan menetys-tilanteen seuraukset ovat usein vakavia ja näin oli myös vuoden 2018 tapauksissa, joista 5 johti onnettomuuteen ja 1 vakavaan vaaratilanteeseen. Nämä tilanteet tapahtuivat yleis- ja harrasteilmailussa sekä dronetoiminnassa.

Kaupallisessa ilmakuljetuksessa hallinnan menetykset ovat harvinaisia. Viime vuonna kuitenkin tapahtui kaksi tällaista tapausta, joista toisessa yleisölennolle lähdössä olleen vesitason hallinta hetkeksi menetettiin ja toisessa oli kyseessä liikennelentokoneen merkittävä hetkellinen asennon muutos lähestymisen aikana.

Yleis- ja harrasteilmailussa hallinnan menetys-tilanteet ovat yleisempiä, mutta niiden määrä on vähentynyt viime vuosina. Vuonna 2018 raportoitiin 6 tällaista tapausta suomalaisessa yleis- ja harrasteilmailussa. 4 tapausta johti onnettomuuteen, 1 yleisilmailukoneelle ja 3 harrasteilmailukoneelle. Tapauksista selvittiin ilman kuolonuhreja. Kahdessa onnettomuudessa syynä vaikuttaisi olleen tekninen vika ja kahdessa muussa ilma-alus sakkasi lentoonlähdön yhteydessä.

Lisäksi Suomessa tapahtui 1 kuolemaan johtanut onnettomuus, jossa norjalainen gyrokopteri lensi huonoon säähän ja lentäjä menetti koneen hallinnan Kilpisjärvellä. Tästä Norjan Onnettomuustutkintakeskus teki tutkinnan.

Hallinnan menetys-tilanteiden määrän kasvua siis selitti dronetoiminnan lisääntyminen. Toiminnan lisääntyessä vastuulliset operaattorit ovat alkaneet myös raportoida, ja tyypillinen dronetoiminnassa tapahtuva tilanne on ilma-aluksen hallinnan menetys. Vuonna 2017 raportoitiin 8 ja viime vuonna 20 hallinnan menetys-tapauksesta.

Dronetoiminnan tapauksissa syinä olivat useimmiten tekninen vika (esim. radio-ohjausyhteyden katkeaminen tai esim. lavan irtoaminen) tai lentäjän ohjausvirhe.

Dronet ovat uudehko ja kehittyvä toimiala, jossa oppirahoja tultaneen maksamaan hallinnan menetys- ja CFIT-tapausten muodossa. Sikäli on erittäin tärkeää, että toimijat pyrkivät raportoimaan aktiivisesti, jotta saatua tietoa voidaan jakaa ja näin edistää turvallista toimintaa. Traficom kertoo dronetoiminnassa tapahtuneista tilanteista niin turvallisuustiedotteiden kuin Miehittämätön ilmailu-sivujen kautta.

Aiemmat katsaukset ja tilakuvat löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä.

 

Ilma-aluksen hallinnan menetys ilmassa (LOC-I) 2018

TammiHelmiMaaliHuhtiToukoKesäHeinäEloSyysLokaMarrasJoulu
Kumulatiivinen määrä 20131234710131516161617
Kumulatiivinen määrä 2014001222344444
Kumulatiivinen määrä 2015000134457788
Kumulatiivinen määrä 2016000012445566
Kumulatiivinen määrä 20170011457910111113
Kumulatiivinen määrä 20181234714202025272929
LOC-I 2018111137605220

 

Ilma-aluksen hallinnan menetys ilmassa (LOC-I) osa-alueittain 2004-2018 (ei dronet, valtion ilmailu tai ulkomaiset)

200420052006200720082009201020112012201320142015201620172018
LOC-I harrasteilmailu2223152881225323
LOC-I yleisilmailu240213118522134
LOC-I kaupallinen ilmakuljetus110061102000002
 

 

Sivu päivitetty 04.01.2019