Kaupallisen ilmakuljetuksen turvallisuustilanne
 

Kaupallisen ilmakuljetuksen turvallisuustilanne

Tilakuva Q1/2019

Yleiskatsaus
Vuoden ensimmäinen neljännes sujui suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa tason 1 mittareilla (onnettomuudet, onnettomuuksissa kuolleet ja vakavat vaaratilanteet) jälleen turvallisesti. Onnettomuuksia ei tapahtunut. Vakavia vaaratilanteita tapahtui 1, mikä oli vuosien 2013-2018 keskiarvon alapuolella.

Ulkomainen kaupallinen ilmakuljetus oli osallisena kahdessa vakavassa vaaratilanteessa. Toisessa ilma-alus ajautui kiitotieltä ulos Savonlinnassa ja toisessa ulkomainen ilma-alus tuli laskuun varatulle kiitotielle Helsinki-Vantaalla.

Tason 2 mittareilla (onnettomuuksien tyypillisimmät syytekijät) arvioituna huomionarvoista alkuvuonna olivat Suomessa tapahtuneet 6 kiitotiepoikkeamaa, joissa ulkomainen tai kotimainen ilmakuljetus oli osallisena. Määrä on kaksinkertainen vuosien 2013-2018 keskiarvoon verrattuna. Kaikki tapaukset kävivät Helsinki-Vantaalla ja 1 näistä on luokiteltu vakavaksi vaaratilanteeksi. Vuonna 2018 vastaavaan aikaan Helsinki-Vantaalla tapahtui 2 vakavaksi vaaratilanteeksi luokiteltua kiitotiepoikkeamaa (lisää kiitotiepoikkeamista).

Kansainvälisesti tarkasteltuna alkuvuosi on sujunut viiden vuoden keskiarvoon verrattuna heikommin. Maailmalla on tapahtunut erilaisilla kaupallisen ilmakuljetuksen lennoilla 5 onnettomuutta, joissa on kuollut yhteensä 190 henkeä. 5 vuoden keskiarvo on 3 onnettomuutta ja 148 kuolonuhria. (lähde: Aviation Safety Network )

Onnettomuudet

Alkuvuonna ei tapahtunut onnettomuuksia Suomessa eikä suomalaisille kaupallista ilmakuljetusta harjoittaville ilma-aluksille. 
Kaupallista aikataulunmukaista matkustajareittiliikennettä harjoittaneelle suomalaiselle ilma-alukselle on tapahtunut onnettomuus viimeksi vuonna 2005 (Copterlinen helikopterionnettomuus).

Yleisölennoilla, liikelentotoiminnassa ja rahtiliikenteessä on tapahtunut yksittäisiä onnettomuudeksi luokiteltuja tapauksia vuosien varrella, mutta reittiliikenteessä onnettomuudet suomalaisilla ilma-aluksilla ovat äärimmäisen harvinaisia.

Suomalaisten ilma-alusten lentotuntitilasto valmistuu myöhemmin keväällä, jolloin onnettomuuksien määrä saadaan suhteutettua lentotoiminnan määrään. Alustavan arvioidun lentotuntimäärän (290 000 tuntia) perusteella vuosina 2006-2018 onnettomuuksia olisi tapahtunut laskennallisesti n. 0,01 per 10 000 lentotuntia. Mikäli tästä luvusta jätetään pois muut kuin reittiliikenteessä tapahtuneet onnettomuudet, on laskennallinen onnettomuuden todennäköisyys vielä paljon pienempi.

Onnettomuudet 2019 (lista aukeaa väkäsestä)

  1. Ei onnettomuuksia kaupallisessa ilmakuljetuksessa
 

 
Vakavat vaaratilanteet
Alkuvuonna suomalaisille kaupallisen ilmakuljetuksen ilma-aluksille tapahtui 1 vakava vaaratilanne. Määrä on pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella. Kyseisessä tapauksessa ilma-aluksessa alkoi muodostua savua laskun jälkeen Tallinnaan ja se evakuoitiin rullaustielle. Viron onnettomuustutkintakeskus tutkii tapausta.

Ulkomaiset ilma-alukset olivat osallisena 2 vakavassa vaaratilanteessa. Määrä on pidemmän aikavälin keskiarvon yläpuolella. Toisessa latvialainen ilma-alus ajautui kiitotieltä ulos laskun jälkeen Savonlinnassa ja toisessa irlantilainen ilma-alus tuli laskuun vaikka edellä laskeutunut turkkilainen ilma-alus ei ollut vielä kokonaan poistunut kiitotieltä Helsinki-Vantaalla. Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut molemmista tapauksista tutkinnan (linkit tutkintoihin alempana vakava vaaratilanne-listauksen yhteydessä).

Kokonaisuutena vakavien vaaratilanteiden määrä alkuvuonna on hivenen vuosien 2013-2018 keskiarvon yläpuolella.

Suomalaisten ilma-alusten lentotuntitilasto valmistuu myöhemmin keväällä, jolloin vakavien vaaratilanteiden määrä saadaan suhteutettua lentotoiminnan määrään. Alustavan arvioidun lentotuntimäärän (290 000 tuntia) perusteella vuonna 2018 vakavia vaaratilanteita olisi tapahtunut n. 0,41 per 10 000 lentotuntia. Määrä on siis selvästi korkeampi kuin vuosien 2006-2017 keskiarvo 0,26 per 10 000 lentotuntia.

Aiemmat katsaukset ja tilakuvat löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä.

Vakavat vaaratilanteet 2019 (lista aukeaa väkäsestä)

  1. 7.1.2019 Ulkomainen liikennelentokone ajautui ulos kiitotieltä Savonlinnassa (OTKES tutkinta L2019-01)
  2. 18.1.2019 Ulkomainen liikennelentokone laskeutui kiitotielle vaikka toinen ulkomainen liikennelentokone ei vielä ollut kokonaan poistunut kiitotieltä Helsinki-Vantaalla (OTKES tutkinta L2019-02)
  3. 30.1.2019 Liikennelentokoneessa alkoi muodostua savua laskun jälkeen ja matkustajat evakuoitiin rullaustielle Tallinnassa (Viron OTKES tutkinta)
 

Onnettomuudet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 10 000 lentotuntiin

200420052006200720082009201020112012201320142015201620172018 (ARVIO)
Onnettomuudet per 10 000 kaupallisen ilmakuljetuksen lentotuntia00,038461538500000,038211692800,0789577576000,0371654644000
Onnettomuudet per 10 000 lentotuntia kaikki kotimainen ilmailu0,37626410270,33599422090,38025149250,36746950,25626241270,40703464410,34585621030,2343359440,63776672320,40376307180,19959055420,40761186030,13323562720,260,20

Kuolleet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 10000 lentotuntiin

200420052006200720082009201020112012201320142015201620172018
Kuolleet per 10 000 kaupallisen ilmakuljetuksen lentotuntia00,53846153850000000000000
Kuolleet per 10 000 lentotuntia kaikki kotimainen ilmailu0,11577357010,39199325770,11700045920,02624782140,07687872380,10854257180,11528540340,07811198130,18221906380,20188153590,3136422995000,030

Vakavat vaaratilanteet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 10 000 lentotuntiin

200420052006200720082009201020112012201320142015201620172018 (ARVIO)
Vakavat vaaratilanteet per 10 000 kaupallisen ilmakuljetuksen lentotuntia0,080,03846153850,29166666670,21314387210,19493177390,40219378430,42032862060,26578073090,27635215160,03485535030,21119324180,29732371490,16413084510,280,41
Vakavat vaaratilanteet per 10 000 lentotuntia kaikki kotimainen ilmailu0,17366035510,25199566570,73125287020,47246078580,79441347940,81406928820,63406971880,75508248630,97183500670,51912394950,65579753530,66964805630,69948704280,780,95

Vakavat vaaratilanteet kaupallinen ilmakuljetus per 100 000 lentotuntia 5 vuoden k.a.

Vuosi20082009201020112012201320142015201620172018 (ARVIO)
Vakavat vaaratilaneet / 100 000 lentotuntia1,6364077022,2807952713,0445294352,9927575633,1191741222,872,492,242,042,052,73

 

 

 

Sivu päivitetty 05.04.2019