Kaupallisen ilmakuljetuksen turvallisuustilanne
 

Kaupallisen ilmakuljetuksen turvallisuustilanne

Tilakuva Q2/2019

Yleiskatsaus
Vuoden ensimmäinen puolisko sujui suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa ilman onnettomuuksia. Vakavia vaaratilanteita tapahtui 9, eli huomattavasti vuosien 2013-2018 vastaavan ajankohdan keskiarvoa (5,8) enemmän. Ulkomainen kaupallinen ilmakuljetus oli alkuvuonna osallisena kahdessa vakavassa vaaratilanteessa Suomessa, mutta sen jälkeen vastaavia tilanteita ei ole ollut.

Tason 2 mittareilla (onnettomuuksien tyypillisimmät syytekijät) arvioituna ensimmäisen puoliskon aikana huomionarvoista kotimaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa oli ilmassa tapahtuneiden läheltä piti-tilanteiden suuri määrä. Näitä tilanteita oli 18, eli moninkertaisesti verrattuna vuosien 2013-2018 keskiarvoon (3,5) samalta ajalta. Dronetoiminnan lisääntyminen selittää tätä kasvua, sillä drone oli toisena osapuolena yli 60% tämän vuoden tapauksista. Q2-jaksolla dronet aiheuttivat 75% läheltä piti-tilanteista. (läheltä piti-tilanteista lisää täällä).

Kansainvälisesti tarkasteltuna turvallisuus on ensimmäisellä vuosipuoliskolla pysynyt viiden vuoden keskiarvoon verrattuna samalla tasolla. Maailmalla on tapahtunut erilaisilla kaupallisen ilmakuljetuksen lennoilla (14 matkustajaa tai enemmän) elokuun puoleen väliin mennessä 10 onnettomuutta, joissa on kuollut 240 henkeä. 5 vuoden keskiarvo on 8 onnettomuutta ja 298 kuolonuhria (lähde Aviation Safety Network). 

Onnettomuudet

Ensimmäisellä vuosipuoliskolla ei tapahtunut onnettomuuksia Suomessa eikä suomalaisille kaupallista ilmakuljetusta harjoittaville ilma-aluksille.
Voit tutustua onnettomuustilastoihin jatkuvasti päivittyvästä raportista täällä

Kaupallista aikataulunmukaista matkustajareittiliikennettä harjoittaneelle suomalaiselle ilma-alukselle on tapahtunut onnettomuus viimeksi vuonna 2005 (Copterlinen helikopterionnettomuus).

Yleisölennoilla, liikelentotoiminnassa ja rahtiliikenteessä on tapahtunut yksittäisiä onnettomuudeksi luokiteltuja tapauksia vuosien varrella, mutta reittiliikenteessä onnettomuudet suomalaisilla ilma-aluksilla ovat äärimmäisen harvinaisia.

Suomalaisten ilma-alusten lentotuntitilasto valmistui keväällä, ja on nähtävissä täällä. Tilastojen mukaan suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa lennettiin vuonna 2018 281749 lentotuntia. Vuosina 2006-2018 onnettomuuksia olisi tapahtunut laskennallisesti n. 0,01 per 10 000 lentotuntia. Mikäli tästä luvusta jätetään pois muut kuin reittiliikenteessä tapahtuneet onnettomuudet, on laskennallinen onnettomuuden todennäköisyys vielä paljon pienempi.

Onnettomuudet 2019 (lista aukeaa väkäsestä)

  1. Ei onnettomuuksia kaupallisessa ilmakuljetuksessa
 

 
Vakavat vaaratilanteet
Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana suomalaiset kaupallisen ilmakuljetuksen ilma-alukset olivat osallisena 9 vakavassa vaaratilanteessa. Määrä oli huomattavasti vuosien 2013-2018 keskiarvoa 5,8 suurempi mutta edellisvuoteen verrattuna hieman matalampi.
Ulkomaisen kaupallisen ilmakuljetuksen ilma-alukset olivat osallisena 2 vakavassa vaaratilanteessa, mikä taas oli vuosien 2013-2018 keskiarvon tasalla.

Suurin osa suomalaisia ilma-aluksia koskeneista vakavista vaaratilanteista aiheutui läheltä piti-tilanteista dronejen kanssa (lue lisää läheltä piti-tilanteista täältä).

Listaukseen kaikista vakavista vaaratilanteista voit tutustua päivittyvässä raportissa täällä

Suomalaisten ilma-alusten lentotuntitilasto valmistui keväällä (nähtävissä täällä).
Tilastojen mukaan suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa lennettiin vuonna 2018 281749 lentotuntia. Lentotunteihin suhteutettuna vuonna 2018 vakavia vaaratilanteita tapahtui n. 0,43 per 10 000 lentotuntia. Määrä on huomattavasti korkeampi kuin vuosien 2006-2017 keskiarvo 0,26 per 10 000 lentotuntia.

Aiempien vuosien vuosikatsaukset löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä.

Vakavat vaaratilanteet 2019 kotimaisille ja ulkomaisille (lista aukeaa väkäsestä)

  1. Tammikuu 2019 Ulkomainen liikennelentokone ajautui ulos kiitotieltä Savonlinnassa (OTKES tutkinta)
  2. Tammikuu 2019 Ulkomainen liikennelentokone laskeutui kiitotielle vaikka toinen ulkomainen liikennelentokone ei vielä ollut kokonaan poistunut kiitotieltä Helsinki-Vantaalla (OTKES tutkinta)
  3. Tammikuu 2019 Liikennelentokoneessa alkoi muodostua savua laskun jälkeen ja matkustajat evakuoitiin rullaustielle Tallinnassa (Viron OTKES tutkinta)
  4. Huhtikuu 2019 Dronen ja liikennelentokoneen välinen läheltä piti-tilanne.
  5. Huhtikuu 2019 Liikennelentokoneen päällikkö inkapasitoitui osittain lennon aikana.
  6. Toukokuu 2019 Liikennelentokoneen paineistusjärjestelmä vikaantui.
  7. Toukokuu 2019 Dronen ja liikennelentokoneen välinen läheltä piti-tilanne.
  8. Toukokuu 2019 Dronen ja liikennelentokoneen välinen läheltä piti-tilanne.
  9. Toukokuu 2019 Dronen ja liikennelentokoneen välinen läheltä piti-tilanne.
  10. Toukokuu 2019 Dronen ja liikennelentokoneen välinen läheltä piti-tilanne.
  11. Toukokuu 2019 Liikennelentokoneen ohjaamossa savua lähestymisen aikana, kone evakuoitiin kiitotielle.
 

Onnettomuudet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 10 000 lentotuntiin

200420052006200720082009201020112012201320142015201620172018
Onnettomuudet per 10 000 kaupallisen ilmakuljetuksen lentotuntia00,038461538500000,038211692800,0789577576000,0371654644000
Onnettomuudet per 10 000 lentotuntia kaikki kotimainen ilmailu0,37626410270,33599422090,38025149250,36746950,25626241270,40703464410,34585621030,2343359440,63776672320,40376307180,19959055420,40761186030,13323562720,260,20

Kuolleet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 10000 lentotuntiin

200420052006200720082009201020112012201320142015201620172018
Kuolleet per 10 000 kaupallisen ilmakuljetuksen lentotuntia00,53846153850000000000000
Kuolleet per 10 000 lentotuntia kaikki kotimainen ilmailu0,11577357010,39199325770,11700045920,02624782140,07687872380,10854257180,11528540340,07811198130,18221906380,20188153590,3136422995000,030

Vakavat vaaratilanteet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 10 000 lentotuntiin

200420052006200720082009201020112012201320142015201620172018
Vakavat vaaratilanteet per 10 000 kaupallisen ilmakuljetuksen lentotuntia0,080,03846153850,29166666670,21314387210,19493177390,40219378430,42032862060,26578073090,27635215160,03485535030,21119324180,29732371490,16413084510,280,43
Vakavat vaaratilanteet per 10 000 lentotuntia kaikki kotimainen ilmailu0,17366035510,25199566570,73125287020,47246078580,79441347940,81406928820,63406971880,75508248630,97183500670,51912394950,65579753530,66964805630,69948704280,780,95

Vakavat vaaratilanteet kaupallinen ilmakuljetus per 100 000 lentotuntia 5 vuoden k.a.

Vuosi20082009201020112012201320142015201620172018
Vakavat vaaratilaneet / 100 000 lentotuntia1,6364077022,2807952713,0445294352,9927575633,1191741222,872,492,242,042,052,04

 

 

 

Sivu päivitetty 16.08.2019