Kaupallisen ilmakuljetuksen turvallisuustilanne
 

Kaupallisen ilmakuljetuksen turvallisuustilanne

Tilakuva Q3/2019

Yleiskatsaus

Vuosi 2019 on jatkunut ilman onnettomuuksia suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa. Vakavia vaaratilanteita tapahtui kolmannella neljänneksellä 1, mikä on pidemmän aikavälin (vuosien 2013-2018) vastaavan ajankohdan keskiarvon alapuolella.

Koko vuoden vakavien vaaratilanteiden määrä (10) on huomattavasti vuosien 2013-2018 vastaavan ajankohdan keskiarvon yläpuolella.

Tason 2 mittareilla (onnettomuuksien tyypillisimmät syytekijät) arvioituna kolmannella neljänneksellä huomionarvoista oli ilmassa tapahtuneiden läheltä piti-tilanteiden suuri määrä, kuten aiemminkin tänä vuonna. Tällaisia tilanteita tapahtui 8, mikä on yli kaksinkertainen luku vuosien 2013-2018 keskiarvoon verrattuna. Puolessa tapauksista toisena osapuolena oli drone.

Koko vuonna kaupallinen ilmakuljetus on ollut osallisena 27 ilmassa tapahtuneessa läheltä piti-tilanteessa, mikä on moninkertainen määrä 2013-2018 keskiarvoon verrattuna (6,3). Kasvu selittyy lähes kokonaan dronetoiminnan lisääntymisellä, sillä dronet olivat toisena osapuolena 16 tapauksessa. Mikäli dronetapaukset jätetään pois lukemista, määrä ei merkittävästi eroa pidemmän aikavälin keskiarvosta.

Maailmanlaajuisesti tarkasteltuna turvallisuus on pysynyt viiden vuoden keskiarvoon verrattuna likimain samalla tasolla. Maailmalla on tapahtunut erilaisilla kaupallisen ilmakuljetuksen lennoilla (14 matkustajaa tai enemmän) lokakuun alkupäiviin mennessä 15 onnettomuutta, joissa on kuollut 260 henkeä. 5 vuoden keskiarvo on 10 onnettomuutta ja 321 menehtynyttä (lähde Aviation Safety Network).

Onnettomuudet

Kolmannella neljänneksellä ei tapahtunut onnettomuuksia Suomessa eikä suomalaisille kaupallista ilmakuljetusta harjoittaville ilma-aluksille. Koko vuonna ei ole tapahtunut onnettomuuksia.

Voit tutustua onnettomuustilastoihin jatkuvasti päivittyvästä raportista täällä

Kaupallista aikataulunmukaista matkustajareittiliikennettä harjoittaneelle suomalaiselle ilma-alukselle on tapahtunut onnettomuus viimeksi vuonna 2005 (Copterlinen helikopterionnettomuus).

Yleisölennoilla, liikelentotoiminnassa ja rahtiliikenteessä on tapahtunut yksittäisiä onnettomuudeksi luokiteltuja tapauksia vuosien varrella, mutta reittiliikenteessä onnettomuudet suomalaisilla ilma-aluksilla ovat äärimmäisen harvinaisia.

Suomalaisten ilma-alusten lentotuntitilasto valmistui keväällä, ja on nähtävissä täällä. Tilastojen mukaan suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa lennettiin vuonna 2018 281749 lentotuntia. Vuosina 2006-2018 onnettomuuksia olisi tapahtunut laskennallisesti n. 0,01 per 10 000 lentotuntia. Mikäli tästä luvusta jätetään pois muut kuin reittiliikenteessä tapahtuneet onnettomuudet, on laskennallinen onnettomuuden todennäköisyys vielä paljon pienempi.

Onnettomuudet 2019 (lista aukeaa väkäsestä)

  1. Ei onnettomuuksia kaupallisessa ilmakuljetuksessa
 

 
Vakavat vaaratilanteet
Kolmannella neljänneksellä suomalaiset kaupallisen ilmakuljetuksen ilma-alukset olivat osallisena yhdessä vakavassa vaaratilanteessa. Määrä oli edellisvuotta pienempi ja myös 2013-2018 keskiarvoa 1,75 pienempi.

Koko vuoden aikana suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa vakavia vaaratilanteita on tapahtunut 10. Määrä on hieman suurempi kuin edellisenä vuonna ja kaksinkertainen 2013-2018 keskiarvoon 4,7 verrattuna.
Puolessa tapauksista kyseessä ollut läheltä piti-tilanne ilmassa, jossa drone on ollut toisena osapuolena. Lue lisää läheltä piti-tilanteista täällä.

Ulkomaisen kaupallisen ilmakuljetuksen ilma-alukset olivat alkuvuonna osallisena 2 vakavassa vaaratilanteessa.

Listaukseen kaikista vakavista vaaratilanteista voit tutustua päivittyvässä raportissa täällä

Suomalaisten ilma-alusten lentotuntitilasto valmistui keväällä (nähtävissä täällä).
Tilastojen mukaan suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa lennettiin vuonna 2018 281749 lentotuntia. Lentotunteihin suhteutettuna vuonna 2018 vakavia vaaratilanteita tapahtui n. 0,43 per 10 000 lentotuntia. Määrä on huomattavasti korkeampi kuin vuosien 2006-2017 keskiarvo 0,26 per 10 000 lentotuntia.

Aiempien vuosien vuosikatsaukset löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä.

Vakavat vaaratilanteet 2019 kotimaisille ja ulkomaisille (lista aukeaa väkäsestä)

  1. Tammikuu 2019 Ulkomainen liikennelentokone ajautui ulos kiitotieltä Savonlinnassa (OTKES tutkinta)
  2. Tammikuu 2019 Ulkomainen liikennelentokone laskeutui kiitotielle vaikka toinen ulkomainen liikennelentokone ei vielä ollut kokonaan poistunut kiitotieltä Helsinki-Vantaalla (OTKES tutkinta)
  3. Tammikuu 2019 Liikennelentokoneessa alkoi muodostua savua laskun jälkeen ja matkustajat evakuoitiin rullaustielle Tallinnassa (Viron OTKES tutkinta)
  4. Huhtikuu 2019 Dronen ja liikennelentokoneen välinen läheltä piti-tilanne.
  5. Huhtikuu 2019 Liikennelentokoneen päällikkö inkapasitoitui osittain lennon aikana.
  6. Toukokuu 2019 Liikennelentokoneen paineistusjärjestelmä vikaantui.
  7. Toukokuu 2019 Dronen ja liikennelentokoneen välinen läheltä piti-tilanne.
  8. Toukokuu 2019 Dronen ja liikennelentokoneen välinen läheltä piti-tilanne.
  9. Toukokuu 2019 Dronen ja liikennelentokoneen välinen läheltä piti-tilanne.
  10. Toukokuu 2019 Dronen ja liikennelentokoneen välinen läheltä piti-tilanne.
  11. Toukokuu 2019 Liikennelentokoneen ohjaamossa savua lähestymisen aikana, kone evakuoitiin kiitotielle.
  12. Syyskuu 2019 Matkustajaportaat liikahtivat huomattavasti liikennelentokoneen boardauksen aikana.
 

Onnettomuudet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 10 000 lentotuntiin

200420052006200720082009201020112012201320142015201620172018
Onnettomuudet per 10 000 kaupallisen ilmakuljetuksen lentotuntia00,038461538500000,038211692800,0789577576000,0371654644000
Onnettomuudet per 10 000 lentotuntia kaikki kotimainen ilmailu0,37626410270,33599422090,38025149250,36746950,25626241270,40703464410,34585621030,2343359440,63776672320,40376307180,19959055420,40761186030,13323562720,260,20

Kuolleet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 10000 lentotuntiin

200420052006200720082009201020112012201320142015201620172018
Kuolleet per 10 000 kaupallisen ilmakuljetuksen lentotuntia00,53846153850000000000000
Kuolleet per 10 000 lentotuntia kaikki kotimainen ilmailu0,11577357010,39199325770,11700045920,02624782140,07687872380,10854257180,11528540340,07811198130,18221906380,20188153590,3136422995000,030

Vakavat vaaratilanteet kaupallisessa ilmakuljetuksessa suhteutettuna 10 000 lentotuntiin

200420052006200720082009201020112012201320142015201620172018
Vakavat vaaratilanteet per 10 000 kaupallisen ilmakuljetuksen lentotuntia0,080,03846153850,29166666670,21314387210,19493177390,40219378430,42032862060,26578073090,27635215160,03485535030,21119324180,29732371490,16413084510,280,43
Vakavat vaaratilanteet per 10 000 lentotuntia kaikki kotimainen ilmailu0,17366035510,25199566570,73125287020,47246078580,79441347940,81406928820,63406971880,75508248630,97183500670,51912394950,65579753530,66964805630,69948704280,780,95

Vakavat vaaratilanteet kaupallinen ilmakuljetus per 100 000 lentotuntia 5 vuoden k.a.

Vuosi20082009201020112012201320142015201620172018
Vakavat vaaratilaneet / 100 000 lentotuntia1,6364077022,2807952713,0445294352,9927575633,1191741222,872,492,242,042,052,04

 

 

 

Sivu päivitetty 11.10.2019