Yleiskatsaus
Alkuvuosi on onnettomuuksien määrällä mitattuna sujunut suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa jälleen hyvin. Sen sijaan vakavia vaaratilanteita tapahtui 4, mikä on huomattavasti vuosien 2012-2017 keskiarvon yläpuolella.
Alkuvuonna tapahtui poikkeuksellisesti kaksi vakavaksi vaaratilanteeksi luokiteltavaa kiitotiepoikkeamaa Helsinki-Vantaalla, joissa oli osallisena kaupallisen ilmakuljetuksen ilma-aluksia.
Ulkomaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa vuosi lähti käyntiin murheellisissa merkeissä, kun liikesuihkukoneen lentäjä menehtyi koneen ulko-oven osuttua lentäjään Kittilässä tapahtuneessa onnettomuudessa. Maaliskuussa taas tapahtui 2 vakavaa vaaratilannetta Kokkolassa ja Helsingissä.
Ensimmäisen neljänneksen voikin todeta kaupallisessa ilmakuljetuksessa sujuneen turvallisuuden kannalta edellisvuosia heikommin Suomessa. Suomalaisessa liikenteessä onnettomuuksilta on kuitenkin vältytty toisin kuin muualla maailmassa, jossa matkustajaliikenteessä on tapahtunut edellisvuoteen verrattuna useita kuolemiin johtaneita onnettomuuksia.
Tason 2 mittareilla arvioituna huomionarvoista alkuvuonna ovat siis useat vakavat kiitotiepoikkeamat.
Onnettomuudet
Alkuvuonna tapahtui 1 onnettomuus Suomessa ulkomaiselle kaupalliselle ilmakuljetukselle. OTKES on aloittanut tutkinnan L2018-01 4.1.2018 Kittilässä tapahtuneesta tilanteesta, jossa liikesuihkukoneen lentäjä menehtyi vammoihinsa koneen oven auettua ja osuttua häneen kovalla voimalla.
Vakavat vaaratilanteet
Alkuvuonna Suomessa tai suomalaisille kaupallisen ilmakuljetuksen ilma-aluksille tapahtui yhteensä 6 vakavaa vaaratilannetta. Vuosina 2012-2017 samaan aikaan vakavia vaaratilanteita tapahtui keskimäärin 1,7, joten alkuvuosi on sujunut huomattavasti heikommin.
4 vakavaa vaaratilannetta tapahtui suomalaisille ja 2 ulkomaalaisille ilma-aluksille.
Useissa vakavissa vaaratilanteissa tapaustyyppinä oli kiitotiepoikkeama. Näitä tapauksia on tarkemmin käsitelty Kiitotiepoikkeamat-osiossa. OTKES on aloittanut tutkinnat kahdesta tapauksesta.
Yhdessä vakavassa vaaratilanteessa kyseessä oli alkava tulipalo ulkomaisen ilma-aluksen ruumassa Helsinki-Vantaalla. Tässä syynä mahdollisesti olivat matkalaukussa olleet tulitikut, joiden kuljetus ruumamatkatavarassa on tietysti kiellettyä. Vuonna 2017 Helsinki-Vantaalle saapuneessa ulkomaisessa ilma-aluksessa syttyi tulipalo, joskin eri syystä kuin tässä tilanteessa. Tuossa 7.3.2017 tapauksessa matkustamossa olleen kannettavan tietokoneen akku syttyi tuleen, mutta se saatiin onneksi nopeasti sammutettua. OTKESin tutkinta L2017-01 valmistui 5.3.2018 ja siinä pohdittiin kattavasti litiumakkujen aiheuttamia vaaroja.
Tarkemman katsauksen vuoden 2017 tilanteeseen löydät graafien alapuolella olevasta linkistä.
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 (arvio) | |
Onnettomuudet per 10 000 kaupallisen ilmakuljetuksen lentotuntia | 0 | 0,0384615385 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,0382116928 | 0 | 0,0789577576 | 0 | 0 | 0,0371654644 | 0 | 0 |
Onnettomuudet per 10 000 lentotuntia kaikki kotimainen ilmailu | 0,3762641027 | 0,3359942209 | 0,3802514925 | 0,3674695 | 0,2562624127 | 0,4070346441 | 0,3458562103 | 0,234335944 | 0,6377667232 | 0,4037630718 | 0,1995905542 | 0,4076118603 | 0,1332356272 | 0,25 |
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 (arvio) | |
Kuolleet per 10 000 kaupallisen ilmakuljetuksen lentotuntia | 0 | 0,5384615385 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kuolleet per 10 000 lentotuntia kaikki kotimainen ilmailu | 0,1157735701 | 0,3919932577 | 0,1170004592 | 0,0262478214 | 0,0768787238 | 0,1085425718 | 0,1152854034 | 0,0781119813 | 0,1822190638 | 0,2018815359 | 0,3136422995 | 0 | 0 | 0,03 |
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 (arvio) | |
Vakavat vaaratilanteet per 10 000 kaupallisen ilmakuljetuksen lentotuntia | 0,08 | 0,0384615385 | 0,2916666667 | 0,2131438721 | 0,1949317739 | 0,4021937843 | 0,4203286206 | 0,2657807309 | 0,2763521516 | 0,0348553503 | 0,2111932418 | 0,2973237149 | 0,1641308451 | 0,31 |
Vakavat vaaratilanteet per 10 000 lentotuntia kaikki kotimainen ilmailu | 0,1736603551 | 0,2519956657 | 0,7312528702 | 0,4724607858 | 0,7944134794 | 0,8140692882 | 0,6340697188 | 0,7550824863 | 0,9718350067 | 0,5191239495 | 0,6557975353 | 0,6696480563 | 0,6994870428 | 0,89 |
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 (arvio) |
1,636407702 | 2,280795271 | 3,044529435 | 2,992757563 | 3,119174122 | 2,799021275 | 2,41702019 | 2,171010379 | 1,967710607 | 2,04 |