Kiitotieltä suistumiset
 

Kiitotieltä suistumiset (RE)

Tilakuva Q3/2019

Kolmannella neljänneksellä raportoitiin 3 kiitotieltä suistumista, eli hieman vähemmän kuin vuosien 2013-2018 vastaavan ajankohdan keskiarvo 4,0. Kaikki ajanjakson tilanteet kävivät yleisilmailussa. Yksi tilanne johti onnettomuuteen ja yksi vakavaan vaaratilanteeseen. Myötävaikuttavina tekijöinä tapahtumissa olivat tuuliolosuhteet sekä tekniset vikaantumiset.

Koko vuoden aikana on raportoitu 8 kiitotieltä suistumista, mikä on hieman vähemmän kuin 2013-2018 keskiarvo 9,0. 3 tapahtumista luokiteltiin onnettomuudeksi ja 2 vakavaksi vaaratilanteeksi. Pääosa tilanteista kävi yleisilmailussa, tyypillisesti laskeutumisen yhteydessä. Useassa tapahtumassa myötävaikuttavana tekijänä olivat haastavat tuuliolosuhteet, mitkä johtivat ohjausvirheeseen laskussa. Kahdessa tapauksessa myös tekninen vika vaikutti tapahtumaan ja yhdessä liian suuri tilannenopeus laskun jälkeen kiitotieltä poistuttaessa.

Ensimmäisellä neljänneksellä tammikuussa latvialainen kaupallisen ilmakuljetuksen ilma-alus ajautui ulos kiitotieltä Savonlinnassa, ja tästä OTKES on tekemässä tutkintaa L2019-01.

 

Aiemmat vuosikatsaukset löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä. 

Kiitotieltä suistumiset (RE)

TammiHelmiMaalisHuhtiToukoKesäHeinäEloSyysLokaMarrasJoulu
Kumulatiivinen määrä 2013001244567777
Kumulatiivinen määrä 2014000001557777
Kumulatiivinen määrä 20150111388810111212
Kumulatiivinen määrä 2016111245788888
Kumulatiivinen määrä 2017013344568999
Kumulatiivinen määrä 201801134891112121212
Kumulatiivinen määrä 2019111345888nullnullnull
RE 2019100211300

Kiitotieltä suistumiset (RE) ilmailutyypeittäin 2004-Q3/2019 (ei sisällä dronetapauksia, valtion ilmailua tai ulkomaisia)

2004200520062007200820092010201120122013201420152016201720182019
RE Harrasteilmailu11724249105493342
RE Yleisilmailu0226816473334475
RE Kaupallinen ilmakuljetus0010001010000000

 

 

 

Sivu päivitetty 14.10.2019