Kolmannella neljänneksellä raportoitiin 3 kiitotieltä suistumista, eli hieman vähemmän kuin vuosien 2013-2018 vastaavan ajankohdan keskiarvo 4,0. Kaikki ajanjakson tilanteet kävivät yleisilmailussa. Yksi tilanne johti onnettomuuteen ja yksi vakavaan vaaratilanteeseen. Myötävaikuttavina tekijöinä tapahtumissa olivat tuuliolosuhteet sekä tekniset vikaantumiset.
Koko vuoden aikana on raportoitu 8 kiitotieltä suistumista, mikä on hieman vähemmän kuin 2013-2018 keskiarvo 9,0. 3 tapahtumista luokiteltiin onnettomuudeksi ja 2 vakavaksi vaaratilanteeksi. Pääosa tilanteista kävi yleisilmailussa, tyypillisesti laskeutumisen yhteydessä. Useassa tapahtumassa myötävaikuttavana tekijänä olivat haastavat tuuliolosuhteet, mitkä johtivat ohjausvirheeseen laskussa. Kahdessa tapauksessa myös tekninen vika vaikutti tapahtumaan ja yhdessä liian suuri tilannenopeus laskun jälkeen kiitotieltä poistuttaessa.
Ensimmäisellä neljänneksellä tammikuussa latvialainen kaupallisen ilmakuljetuksen ilma-alus ajautui ulos kiitotieltä Savonlinnassa, ja tästä OTKES on tekemässä tutkintaa L2019-01.
Aiemmat vuosikatsaukset löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä.
Tammi | Helmi | Maalis | Huhti | Touko | Kesä | Heinä | Elo | Syys | Loka | Marras | Joulu | |
Kumulatiivinen määrä 2013 | 0 | 0 | 1 | 2 | 4 | 4 | 5 | 6 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Kumulatiivinen määrä 2014 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 5 | 5 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Kumulatiivinen määrä 2015 | 0 | 1 | 1 | 1 | 3 | 8 | 8 | 8 | 10 | 11 | 12 | 12 |
Kumulatiivinen määrä 2016 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 | 5 | 7 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Kumulatiivinen määrä 2017 | 0 | 1 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 6 | 8 | 9 | 9 | 9 |
Kumulatiivinen määrä 2018 | 0 | 1 | 1 | 3 | 4 | 8 | 9 | 11 | 12 | 12 | 12 | 12 |
Kumulatiivinen määrä 2019 | 1 | 1 | 1 | 3 | 4 | 5 | 8 | 8 | 8 | null | null | null |
RE 2019 | 1 | 0 | 0 | 2 | 1 | 1 | 3 | 0 | 0 |
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
RE Harrasteilmailu | 1 | 1 | 7 | 2 | 4 | 2 | 4 | 9 | 10 | 5 | 4 | 9 | 3 | 3 | 4 | 2 |
RE Yleisilmailu | 0 | 2 | 2 | 6 | 8 | 1 | 6 | 4 | 7 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 7 | 5 |
RE Kaupallinen ilmakuljetus | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |