Kiitotieltä suistumiset
 

Kiitotieltä suistumiset (RE)

Tilakuva Q2/2019

Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana raportoitiin 5 kiitotieltä suistumistapausta, neljä näistä toisella neljänneksellä. Kaikki toisen neljänneksen tapaukset tapahtuivat yleis- ja harrasteilmailussa. Ensimmäisellä neljänneksellä tammikuussa latvialainen kaupallisen ilmakuljetuksen ilma-alus ajautui ulos kiitotieltä Savonlinnassa, ja tästä OTKES on tekemässä tutkintaa L2019-01. Tämä tapaus luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi ja 1 yleisilmailussa tapahtunut suksikoneen kiitotieltä suistuminen onnettomuuksi.

Kokonaisuudessaan kiitotieltä suistumisten määrä oli vuosien 2013-2018 keskiarvon tasalla ja 3 tapausta vähemmän kuin edellisenä vuonna samaan aikaan.

Yleis- ja harrasteilmailun tapauksissa selkeää yhteistä myötävaikuttavaa tekijää ei ollut havaittavissa. Kaikki kiitotieltä suistumiset tapahtuivat laskeutumisen yhteydessä ja tapahtumapaikkana useimmiten Malmi tai jokin muu valvomaton lentopaikka. Raporttien perusteella mahdollisia tekijöitä olivat mm. tuuliolosuhteet, mitkä johtivat ohjausvirheeseen laskussa ja liian suuri tilannenopeus laskun jälkeen kiitotieltä poistuttaessa.

 

Aiemmat vuosikatsaukset löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä. 

Kiitotieltä suistumiset (RE)

TammiHelmiMaalisHuhtiToukoKesäHeinäEloSyysLokaMarrasJoulu
Kumulatiivinen määrä 2013001244567777
Kumulatiivinen määrä 2014000001557777
Kumulatiivinen määrä 20150111388810111212
Kumulatiivinen määrä 2016111245788888
Kumulatiivinen määrä 2017013344568999
Kumulatiivinen määrä 201801134891112121212
Kumulatiivinen määrä 2019111345nullnullnullnullnullnull
RE 2019100211

Kiitotieltä suistumiset (RE) ilmailutyypeittäin 2004-Q2/2019 (ei sisällä dronetapauksia, valtion ilmailua tai ulkomaisia)

2004200520062007200820092010201120122013201420152016201720182019
RE Harrasteilmailu11724249105493342
RE Yleisilmailu0226816473334472
RE Kaupallinen ilmakuljetus0010001010000000

 

 

 

Sivu päivitetty 16.08.2019