Kiitotiepoikkeamat
 

Kiitotiepoikkeamat (RI-VAP)

Tilakuva Q2/2018

Ensimmäisen puolen vuoden aikana on raportoitu yhteensä 32 kiitotiepoikkeamaa. Määrä on lähes samalla tasolla kuin pidemmän ajan keskiarvo. Edellisvuoteen verrattuna kiitotiepoikkeamia on ollut muutama vähemmän.

Alkuvuoden kiitotiepoikkeamista 3 luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi, mutta toisella neljänneksellä tällaisilta on vältytty eivätkä kiitotiepoikkeamat ole aiheuttaneet vaaratilanteita. Tänä vuonna useimmiten poikkeaman on aiheuttanut yleisilmailukone. Tapaukset ovat jakaantuneet melko tasaisesti tyypillisiin kiitotiepoikkeamakategorioihin, joita ovat lentoonlähtö, läpilasku, laskeutuminen tai rullaus kiitotielle ilman lupaa. Eniten kiitotiepoikkeamia on tapahtunut Tampere-Pirkkalassa ja toisena tulee Joensuu.

On hienoa, että aika monesta tapauksesta on sekä lennonjohdon että lentäjän tai ajoneuvon kuljettajan ilmoitus. Näin saadaan syytekijöitä mahdollisimman kattavasti selville. Toivomuksena voisi olla vielä tarkempi oman toiminnan analysointi ja sen kirjaaminen ilmoitukseen – mikä oli syynä virheelliseen toimintaan? Mitä minä tai joku muu voisi tästä tapauksesta oppia?

Positiivisena seikkana voi todeta maa-ajoneuvojen aiheuttamien kiitotiepoikkeamien määrän vähentymisen edellisvuosiin verrattuna. On tiedossa, että Finavia on tehnyt useita toimenpiteitä näiden tapausten määrän vähentämiseksi ja ne vaikuttavatkin tehoavan.

Edellisessä tilakuvassa jo asiasta mainittiin, mutta on syytä edelleen muistuttaa eurooppalaisten ilmailujärjestöjen viime vuoden lopussa päivittämästä suunnitelmasta kiitotiepoikkeamien estämiseksi (European Plan for Prevention of Runway Incursions EAPPRI). EAPPRI sisältää lukuisia suosituksia ja kaikkien osapuolien olisikin hyvä käydä dokumentti läpi ja pyrkiä toteuttamaan suositukset siinä määrin kuin mahdollista. Trafi selvittää syksyn aikana ilmailuorganisaatioilta suositusten toteuttamistilanteen.

Aiemmat katsaukset ja tilakuvat löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä.

Kiitotiepoikkeamat (RI) Q2/2018

TammiHelmiMaalisHuhtiToukoKesäHeinäEloSyysLokaMarrasJoulu
Kumulatiivinen määrä 2013101419273336424658636671
Kumulatiivinen määrä 2014579142429323741454547
Kumulatiivinen määrä 20154912141624293842465152
Kumulatiivinen määrä 201651216162729384553586571
Kumulatiivinen määrä 201741215193137404654586267
Kumulatiivinen määrä 20184916233032nullnullnullnullnullnull
RI 2018457772

Kiitotiepoikkeamien (RI) aiheuttajat 2004-Q2/2018

20042005200620072008200920102011201220132014201520162017Q2/2018
RI-VAP Harrasteilmailu00410561013917114541
RI-VAP Yleisilmailu026811152638261714162079
RI-VAP Kaupallinen ilmakuljetus00134881081022397
RI-VAP Ajoneuvot ja henkilötnullnullnullnullnullnullnull241724112128268
RI-VAP Ulkomainen kaupallinen ilmakuljetusnullnullnullnullnullnullnull1310235422
RI-VAP Sotilasilmailunullnullnullnullnullnullnull187544173
Muu (ulkomainen yleis- ja harrasteilmailu, tunnistamattomat)nullnullnullnullnullnullnull1310235421
 

 

Sivu päivitetty 06.07.2018