Kiitotiepoikkeamat
 

Kiitotiepoikkeamat (RI-VAP)

Tilakuva Q2/2019

Ensimmäisen puolen vuoden aikana on raportoitu yhteensä 33 kiitotiepoikkeamaa. Määrä on lähes vuosien 2013-2018 keskiarvon tasalla ja saman verran kuin edellisenä vuonna samaan aikaan.
1 alkuvuoden tapaus luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi (irlantilainen kaupallisen ilmakuljetuksen ilma-alus tuli laskuun, vaikka edellä laskenut turkkilainen kone ei ollut vielä kokonaan poistunut kiitotieltä), ja tästä OTKES aloitti tutkinnan L2019-02.

Suomessa tapahtuneissa kiitotiepoikkeamissa tapahtumapaikkana oli useimmiten Helsinki-Vantaa (9). Edellisenä vuonna samaan aikaan Tampere-Pirkkalassa oli tapahtunut eniten kiitotiepoikkeamia (8). Vuosina 2013-2018 eniten kiitotiepoikkeamia on tapahtunut Helsinki-Malmilla (29), Helsinki-Vantaalla (19) ja Tampere-Pirkkalassa (18).

Suurimmassa osassa kiitotiepoikkeamia kyseessä oli ilma-aluksen aiheuttama tapahtuma.
Ilma-alusten aiheuttamien kiitotiepoikkeamien määrä oli 25, kun edellisvuonna lukema oli 20. Tyypillisesti kyseessä oli yleisilmailu, sotilasilmailu tai kotimainen tai kaupallinen ilmakuljetus. Edellisvuoteen verrattuna erityisesti sotilasilmailun aiheuttamien kiitotiepoikkeamien määrä kasvoi kahdesta kuuteen. Kiitotiepoikkeamissa oli useimmiten kyse virheestä rullauksen aikana, jolloin ilma-alus ylitti odotuspaikkamerkinnät ilman vaadittavaa lennonjohdon lupaa siirtyä kiitotielle. Joissain tapauksissa ilma-alus on myös tehnyt lentoonlähdön tai laskun ilman lupaa.

Lennonjohdon aiheuttamien kiitotiepoikkeamien määrä laski yhdellä edellisvuoden vastaavasta ajasta ja oli nyt vuosien 2013-2018 keskiarvon tasalla.

Maa-ajoneuvojen aiheuttamien kiitotiepoikkeamien määrä oli samalla tasolla kuin edellisenä vuonna ja vuosien 2013-2018 keskiarvon alapuolella.

Eurooppalaiset ilmailujärjestöt päivittivät vuoden 2017 lopussa suunnitelmaa kiitotiepoikkeamien estämiseksi (European Plan for Prevention of Runway Incursions EAPPRI). EAPPRI sisältää lukuisia suosituksia ja kaikkien osapuolien olisikin hyvä käydä dokumentti läpi ja pyrkiä toteuttamaan suositukset siinä määrin kuin mahdollista. Trafi toimitti syyskuussa 2018 ilmailuorganisaatioille kyselyn, jolla pyritään selvittämään suositusten toteutustilanne Suomessa.

 

Aiemmat vuosikatsaukset löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä.

Kiitotiepoikkeamat (RI)

TammiHelmiMaalisHuhtiToukoKesäHeinäEloSyysLokaMarrasJoulu
Kumulatiivinen määrä 2013101419273336424658636671
Kumulatiivinen määrä 2014579142429323741454547
Kumulatiivinen määrä 20154912141624293842465152
Kumulatiivinen määrä 201651216162729384553586571
Kumulatiivinen määrä 201741215193137404654586267
Kumulatiivinen määrä 20184916233032404446556162
Kumulatiivinen määrä 201971419232733nullnullnullnullnullnull
RI 2019775446

Kiitotiepoikkeamien (RI) aiheuttajat 2004-Q2/2019 (voi olla useampi aiheuttaja, joten lukemat eivät vastaa kokonaislukemia)

2004200520062007200820092010201120122013201420152016201720182019
Harrasteilmailu004105610139171145453
Yleisilmailu02681115263826171416207157
Kaupallinen ilmakuljetus001348810810223995
Ajoneuvot ja henkilötnullnullnullnullnullnullnull24172411212826198
Ulkomainen kaupallinen ilmakuljetusnullnullnullnullnullnullnull13102354235
Sotilasilmailunullnullnullnullnullnullnull1875441757
Muu (ulkomainen yleis- ja harrasteilmailu, tunnistamattomat)nullnullnullnullnullnullnull13102354211
Lennonvarmistusnullnullnullnullnullnullnullnullnull52761103
 

 

Sivu päivitetty 16.08.2019