Kiitotiepoikkeamat
 

Kiitotiepoikkeamat (RI-VAP)

Tilakuva 2018

Vuonna 2018 raportoitiin 62 kiitotiepoikkeamaa, eli tapausta jossa ilma-alus tai ajoneuvo on virheellisesti kiitotiellä. Tapauksia oli vähemmän kuin edellisenä vuonna ja vaikuttaa siltä, että vuonna 2014 alkanut kiitotiepoikkeamien määrän kasvu on nyt taittumassa. Viime vuoden määrä oli sama kuin vuosien 2013-2017 tapausmäärien keskiarvo.
Suurin osa kiitotiepoikkeamista ei viime vuonna aiheuttanut merkittävää vaaratilannetta. Kolme tapauksista luokiteltiin kuitenkin vakavaksi vaaratilanteeksi.

Vuoden 2018 tyypillinen kiitotiepoikkeama tapahtui ilma-aluksen rullatessa kiitotielle jollain tapaa virheellisesti. Yleensä kyseessä oli yleisilmailukone. Yleisilmailun aiheuttamat kiitotiepoikkeamat kasvoivatkin viime vuonna huomattavasti edelliseen vuoteen verrattuna, jolloin tosin tällaisia tapahtumia olikin poikkeuksellisen vähän. Pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna viime vuosi sujui yleisilmailussakin hyvin.

Vuonna 2017 tyypillisin kiitotiepoikkeama oli maa-ajoneuvon aiheuttama, mutta Finavia toteutti vuoden 2018 aikana useita korjaavia toimenpiteitä ja näiden tapausten määrä saatiinkin muutaman kasvuvuoden jälkeen laskuun. Toisena positiivisena huomiona sotilasilma-alukset aiheuttivat viime vuonna vain 5 kiitotiepoikkeamaa, kun vuonna 2017 määrä oli 14.

Kotimaisen kaupallisen ilmakuljetuksen aiheuttamien kiitotiepoikkeamien määrä pysyi samana kuin edellisenä vuonna. Sen sijaan ulkomaisen kaupallisen ilmakuljetuksen aiheuttamien tapahtumien määrä kasvoi. Viime vuoden mahdollisesti vakavin kiitotiepoikkeama tapahtuikin Kokkolassa maaliskuussa, kun ulkomainen kaupallinen lentokone laskeutui kiitotielle, jossa oli kunnossapidon ajoneuvoja töissä. Tästä Onnettomuustutkintakeskus aloitti tutkinnan, joka valmistui 21.1.2019.

Lennonjohdon aiheuttamia kiitotiepoikkeamia oli viime vuonna yhteensä 8. Edellisvuonna tapauksia oli vain yksi, joten määrä kasvoi merkittävästi. Tosin kuten yleisilmailussa, vuonna 2017 lennonjohdon aiheuttamia kiitotiepoikkeamia oli poikkeuksellisen vähän. Viime vuoden määrä oli myös pidemmän aikavälin keskiarvon yläpuolella.

On hienoa, että aika monesta tapauksesta on sekä lennonjohdon että lentäjän tai ajoneuvon kuljettajan ilmoitus. Näin saadaan syytekijöitä mahdollisimman kattavasti selville. Toivomuksena voisi olla vielä tarkempi oman toiminnan analysointi ja sen kirjaaminen ilmoitukseen – mikä oli syynä virheelliseen toimintaan? Mitä minä tai joku muu voisi tästä tapauksesta oppia?

Eurooppalaiset ilmailujärjestöt päivittivät vuoden 2017 lopussa suunnitelmaa kiitotiepoikkeamien estämiseksi (European Plan for Prevention of Runway Incursions EAPPRI). EAPPRI sisältää lukuisia suosituksia ja kaikkien osapuolien olisikin hyvä käydä dokumentti läpi ja pyrkiä toteuttamaan suositukset siinä määrin kuin mahdollista. Trafi toimitti syyskuussa 2018 ilmailuorganisaatioille kyselyn, jolla pyritään selvittämään suositusten toteutustilanne Suomessa.

Aiemmat katsaukset ja tilakuvat löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä.

Kiitotiepoikkeamat (RI) 2018

TammiHelmiMaalisHuhtiToukoKesäHeinäEloSyysLokaMarrasJoulu
Kumulatiivinen määrä 2013101419273336424658636671
Kumulatiivinen määrä 2014579142429323741454547
Kumulatiivinen määrä 20154912141624293842465152
Kumulatiivinen määrä 201651216162729384553586571
Kumulatiivinen määrä 201741215193137404654586267
Kumulatiivinen määrä 20184916233032404446556162
RI 2018457772842961

Kiitotiepoikkeamien (RI) aiheuttajat 2004-2018

200420052006200720082009201020112012201320142015201620172018
RI-VAP Harrasteilmailu00410561013917114545
RI-VAP Yleisilmailu0268111526382617141620715
RI-VAP Kaupallinen ilmakuljetus00134881081022399
RI-VAP Ajoneuvot ja henkilötnullnullnullnullnullnullnull2417241121282619
RI-VAP Ulkomainen kaupallinen ilmakuljetusnullnullnullnullnullnullnull1310235423
RI-VAP Sotilasilmailunullnullnullnullnullnullnull187544175
Muu (ulkomainen yleis- ja harrasteilmailu, tunnistamattomat)nullnullnullnullnullnullnull1310235421
 

 

Sivu päivitetty 23.01.2019