Kiitotiepoikkeamat
 

Kiitotiepoikkeamat (RI-VAP)

Tilakuva Q1/2019

Alkuvuonna on raportoitu 19 kiitotiepoikkeamasta, eli tapauksesta jossa ilma-alus tai ajoneuvo on virheellisesti kiitotiellä. Määrä on muutaman tapauksen vuosien 2013-2018 vastaavan ajankohdan keskiarvon yläpuolella.

Tämän vuoden kiitotiepoikkeamista 1 on luokiteltu vakavaksi vaaratilanteeksi. Tapauksessa irlantilainen kaupallisen ilmakuljetuksen ilma-alus tuli laskuun, vaikka edellä laskenut turkkilainen kone ei ollut vielä kokonaan poistunut kiitotieltä. OTKES aloitti tapauksesta tutkinnan.

Vuonna 2018 alkuvuonna tapahtui 3 vakavaksi vaaratilanteeksi luokiteltua kiitotiepoikkeamaa, joista 2 Helsinki-Vantaalla ja 1 Kokkolassa. OTKES teki Helsingin tapauksista tutkinnan L2018-02, joka valmistui 17.10.2018 ja Kokkolan tapauksesta tutkinnan L2018-03, joka valmistui 21.1.2019. Kokkolan tapaus oli yksi viime aikojen vakavimmista kiitotiepoikkeamatilanteista. Tapauksessa oli monia vaikuttavia tekijöitä, jotka selviävät kattavasta tutkintaraportista.
OTKES antoi tutkinnoissaan suosituksia ANS Finlandille, Finavialle sekä Liikenteen turvallisuusvirastolle.

Tämän vuoden tapauksista suurimmassa osassa (14) ilma-alus on ollut jollain tavalla aiheuttamassa tilannetta, jotka useimmiten ovat tapahtuneet Helsinki-Vantaalla tai Malmin lentopaikalla. Tapaukset ovat luonteeltaan siis varsin erilaisia – Helsinki-Vantaan poikkeamissa kyseessä on ollut tarkasti kontrolloitu ympäristö ja Malmilla taas kyseessä valvomaton lentopaikka, jossa ilma-alukset keskenään sopivat kiitotien käytöstä. Monessa Helsinki-Vantaan tapauksessa ilma-alus on joko tullut laskuun tai rullannut kiitotien yli ilman lupaa. Malmilla usein kyseessä on ollut lähtevän koneen arviointivirhe, kun on yritetty ehtiä ennen laskevaa mutta pyritty liian pieneen väliin, minkä johdosta yleensä laskeva on joutunut tekemään ylösvedon tai väistöliikkeen.

Positiivista alkuvuonna on se, että lennonjohdon aiheuttamien kiitotiepoikkeamien sekä ajoneuvojen aiheuttamien kiitotiepoikkeamien määrä on hivenen vähentynyt edellisvuosien vastaavista ajankohdista. Vuonna 2018 lennonjohto aiheuttikin useita kiitotiepoikkeamia, joten on hyvä, että suunta näyttäisi kääntyneen laskuun.
Pari vuotta sitten myös maa-ajoneuvot aiheuttivat useita kiitotiepoikkeamia. Finavia on toteuttanut useita toimenpiteitä tilanteen parantamiseksi, ja vaikka tämäkin talvi oli runsasluminen ja kiitotietä piti olla usein puhdistamassa, selvittiin vähillä kiitotiepoikkeamilla.

Eurooppalaiset ilmailujärjestöt päivittivät vuoden 2017 lopussa suunnitelmaa kiitotiepoikkeamien estämiseksi (European Plan for Prevention of Runway Incursions EAPPRI). EAPPRI sisältää lukuisia suosituksia ja kaikkien osapuolien olisikin hyvä käydä dokumentti läpi ja pyrkiä toteuttamaan suositukset siinä määrin kuin mahdollista. Trafi toimitti syyskuussa 2018 ilmailuorganisaatioille kyselyn, jolla pyritään selvittämään suositusten toteutustilanne Suomessa.

 

Aiemmat katsaukset ja tilakuvat löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä.

Kiitotiepoikkeamat (RI) 2019

TammiHelmiMaalisHuhtiToukoKesäHeinäEloSyysLokaMarrasJoulu
Kumulatiivinen määrä 2013101419273336424658636671
Kumulatiivinen määrä 2014579142429323741454547
Kumulatiivinen määrä 20154912141624293842465152
Kumulatiivinen määrä 201651216162729384553586571
Kumulatiivinen määrä 201741215193137404654586267
Kumulatiivinen määrä 20184916233032404446556162
Kumulatiivinen määrä 201971419nullnullnullnullnullnullnullnullnull
RI 2019775

Kiitotiepoikkeamien (RI) aiheuttajat 2004-2019

200420052006200720082009201020112012201320142015201620172018Q1/2019
RI-VAP Harrasteilmailu004105610139171145451
RI-VAP Yleisilmailu02681115263826171416207155
RI-VAP Kaupallinen ilmakuljetus001348810810223993
RI-VAP Ajoneuvot ja henkilötnullnullnullnullnullnullnull24172411212826194
RI-VAP Ulkomainen kaupallinen ilmakuljetusnullnullnullnullnullnullnull13102354234
RI-VAP Sotilasilmailunullnullnullnullnullnullnull1875441754
Muu (ulkomainen yleis- ja harrasteilmailu, tunnistamattomat)nullnullnullnullnullnullnull13102354210
 

 

Sivu päivitetty 22.05.2019