Kiitotiepoikkeamat
 

Kiitotiepoikkeamat (RI-VAP)

Tilakuva Q3/2018

Kolmannella neljänneksellä tapahtui 12 kiitotiepoikkeamaa, joista suurimman osan ovat aiheuttaneet maa-ajoneuvot ja henkilöt (4) ja yleis- ja harrasteilmailu (2+2).
Määrä on huomattavasti 2011-2017 saman jakson keskiarvoa vähemmän.

Koko vuonna on tapahtunut 44 kiitotiepoikkeamaa, mikä on 5 kappaletta vähemmän kuin 2011-2017 keskiarvo. Määrä näyttäisi siis olevan kaiken kaikkiaan kehittymässä hyvään suuntaan parin viime vuoden nousun jälkeen. Positiivista on varsinkin maa-ajoneuvojen aiheuttamien kiitotiepoikkeamien määrän vähentyminen. Eniten kiitotiepoikkeamia on tapahtunut Pirkkalan lentoasemalla, seuraavaksi Helsingissä ja sitten Jyväskylässä ja Joensuussa. 
Alkuvuoden kiitotiepoikkeamista 3 luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi, mutta muissa tapauksissa kiitotiepoikkeamat ole aiheuttaneet vaaratilanteita. 

Lennonjohdon aiheuttamien kiitotiepoikkeamien määrä on tänä vuonna kasvanut selvästi edellisvuoteen nähden, joskin määrät ovat edelleen pieniä. Vuonna 2017 lennonjohdon aiheuttamia kiitotiepoikkeamia oli 1 ja tänä vuonna syyskuun loppuun mennessä niitä on tapahtunut 5. 

On hienoa, että aika monesta tapauksesta on sekä lennonjohdon että lentäjän tai ajoneuvon kuljettajan ilmoitus. Näin saadaan syytekijöitä mahdollisimman kattavasti selville. Toivomuksena voisi olla vielä tarkempi oman toiminnan analysointi ja sen kirjaaminen ilmoitukseen – mikä oli syynä virheelliseen toimintaan? Mitä minä tai joku muu voisi tästä tapauksesta oppia?

Edellisessä tilakuvassa jo asiasta mainittiin, mutta on syytä edelleen muistuttaa eurooppalaisten ilmailujärjestöjen viime vuoden lopussa päivittämästä suunnitelmasta kiitotiepoikkeamien estämiseksi (European Plan for Prevention of Runway Incursions EAPPRI). EAPPRI sisältää lukuisia suosituksia ja kaikkien osapuolien olisikin hyvä käydä dokumentti läpi ja pyrkiä toteuttamaan suositukset siinä määrin kuin mahdollista. Trafi on toimittanut syyskuussa ilmailuorganisaatioille kyselyn, jolla pyritään selvittämään suositusten toteutustilanne Suomessa.

Aiemmat katsaukset ja tilakuvat löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä.

Kiitotiepoikkeamat (RI) Q3/2018

TammiHelmiMaalisHuhtiToukoKesäHeinäEloSyysLokaMarrasJoulu
Kumulatiivinen määrä 2013101419273336424658636671
Kumulatiivinen määrä 2014579142429323741454547
Kumulatiivinen määrä 20154912141624293842465152
Kumulatiivinen määrä 201651216162729384553586571
Kumulatiivinen määrä 201741215193137404654586267
Kumulatiivinen määrä 20184916233032404444nullnullnull
RI 2018457772840

Kiitotiepoikkeamien (RI) aiheuttajat 2004-Q3/2018

20042005200620072008200920102011201220132014201520162017Q3/2018
RI-VAP Harrasteilmailu00410561013917114543
RI-VAP Yleisilmailu0268111526382617141620711
RI-VAP Kaupallinen ilmakuljetus00134881081022399
RI-VAP Ajoneuvot ja henkilötnullnullnullnullnullnullnull2417241121282613
RI-VAP Ulkomainen kaupallinen ilmakuljetusnullnullnullnullnullnullnull1310235423
RI-VAP Sotilasilmailunullnullnullnullnullnullnull187544175
Muu (ulkomainen yleis- ja harrasteilmailu, tunnistamattomat)nullnullnullnullnullnullnull1310235421
 

 

Sivu päivitetty 22.10.2018