Yhteentörmäykset ja läheltä piti-tilanteet ilmassa
 

Yhteentörmäykset ja läheltä piti-tilanteet ilmassa (MAC/Airprox)

Tilakuva 2018

Ilma-alusten välinen törmäys ilmassa olisi erittäin poikkeuksellinen tapahtuma ja sellaisia ei viime vuonnakaan tapahtunut. Sen sijaan Suomessa tai suomalaisille ilma-aluksille raportoitiin tapahtuneen yhteensä 70 läheltä piti-tilannetta ilmassa. Määrä kasvoi edellisvuoden 60 tapahtumasta ja oli myös vuosien 2013-2017 keskiarvon (49) yläpuolella.
Poikkeuksellisen monta, 11 kappaletta, tapauksista luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi.

Läheltä piti-tilanteiden määrän kasvu oli viime vuotta leimannut trendi, jonka syynä pääosin oli dronetoiminnan lisääntyminen. Viime vuonna 27 tapauksessa yhtenä osapuolena oli drone ja 7 näistä luokiteltiin vakavaksi vaaratilanteeksi. Toisena osapuolena oli lähes aina kaupallisen ilmakuljetuksen ilma-alus. Tapauksia raportoitiin sekä Suomesta että ulkomailta, mikäli toisena osapuolena oli suomalainen ilma-alus.
 
Helsinki-Vantaan läheisyydessä oli toukokuussa suorastaan epidemia dronejen lennätyksiä liian korkealla. Loppuvuodesta ilmoitukset vähenivät, mutta yksittäisistä tapauksista kuitenkin raportoitiin kuukausittain.
On jälleen syytä muistuttaa dronelennättäjiä hankkimaan mobiililaitteeseensa Traficomin kehittämä Droneinfo-sovellus, jolla voi varmistaa saako kyseisessä paikassa lennättää vai ei ja millä ehdoin. Droneinfon latauslinkki löytyy osoitteesta www.droneinfo.fi.

Myös Malmin lentoaseman läheisyydessä tapahtui melko paljon läheltä piti-tilanteita (13). Kaksi näistä luokiteltiin myös vakavaksi vaaratilanteeksi. Yleensä tapauksissa osapuolina olivat yleis- tai harrasteilmailukoneet ja kyseessä jonkinlainen virhearvio laskukierroksessa tai sen läheisyydessä toimimisesta. Vuonna 2017 Tampere-Pirkkalan lentoasemalla tapahtui useahkoja läheltä piti-tilanteita, mutta viime vuonna määrä väheni huomattavasti. 

Lennonjohdon aiheuttamia läheltä piti-tilanteita, yleensä porrastuksen alituksia, raportoitiin vuoden aikana yhteensä 15. Määrä oli hieman edellisvuosia matalampi.  

Aiemmat katsaukset ja tilakuvat löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä. 

Huom. Yhteentörmäyksiä ja läheltä piti-tilanteita seurataan tapahtumien kokonaismäärien kannalta sekä siltä kannalta, mitkä tahot ovat olleet tapahtumassa osallisia. Näin ollen lukemat kokonaismääräkuvaajassa ja lukemat ”osallisena olleet”-kuvaajassa eivät ole samat. ”Osallisena olleet”-kuvaajassa ei ole esitetty droneja eikä sotilasilma-aluksia.

Yhteentörmäykset ja läheltä piti-tilanteet ilmassa (MAC/Airprox) 2014-2018

TammiHelmiMaalisHuhtiToukoKesäHeinäEloSyysLokaMarrasJoulu
Kumulatiivinen määrä 2013379172021212328293537
Kumulatiivinen määrä 2014001279111318222626
Kumulatiivinen määrä 20152810101218212532414145
Kumulatiivinen määrä 201613481115202831343941
Kumulatiivinen määrä 20173710112133374149505154
Kumulatiivinen määrä 2018238183440415360636970
MAC/Airprox 2018215101661127361

Yhteentörmäys- ja läheltä piti-tilanteissa (MAC/Airprox) osallisena olleet 2004-2018 (ei dronet, valtion ilmailu, ulkomaiset)

200420052006200720082009201020112012201320142015201620172018
MAC/Airprox harrasteilmailu0163232459256812
MAC/Airprox yleisilmailu0813101799131412915102333
MAC/A kaupallinen ilmakuljetus41123393123212419252331262634
 

 

Sivu päivitetty 04.01.2019