Yhteentörmäykset rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä
 

Yhteentörmäykset rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä (GCOL)

Tilakuva Q2/2019

Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana ei ole raportoitu tapauksista, joissa olisi törmätty ilma-aluksiin, ajoneuvoihin tai esteisiin rullattaessa kiitotielle/kiitotieltä tai lentoonlähtöön tai laskuun käytettävältä alueelta. Myös pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna tällaiset tapahtumat ovat olleet harvinaisia. Poikkeus oli viime vuosi, jolloin alkuvuonna tapahtuivat lähes kaikki vuoden aikana käyneet GCOL-tilanteet.

Lentoasemilla ilma-alusten usein tulee peruuttaa portilta taaksepäin ennen kuin rullaus kohti kiitotietä voidaan aloittaa. Peruutus tapahtuu joko ilma-aluksen omien moottorien avulla tai työntötraktorin työntämänä.
Näiden työntöjen häirintätapauksia on tänä vuonna raportoitu huomattavasti vuosien 2013-2018 keskiarvoa enemmän.

Tyypillisesti esimerkiksi bussi on ajanut ilma-aluksen takaa ja työntö on pitänyt pysäyttää. Tällaiset tilanteet voivat edesauttaa törmäyksien tapahtumista. Onkin tärkeää, että niin kenttäalueella liikkuvat ajoneuvot kuin ilma-alukset noudattavat lentoaseman toimintasääntöjä väistövelvollisuuksien osalta.


Aiemmat vuosikatsaukset löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä.

Yhteentörmäykset maassa (GCOL) 2014-2019

TammiHelmiMaalisHuhtiToukoKesäHeinäEloSyysLokaMarrasJoulu
Kumulatiivinen määrä 2013000000011111
Kumulatiivinen määrä 2014000001111111
Kumulatiivinen määrä 2015000011222222
Kumulatiivinen määrä 2016000223455555
Kumulatiivinen määrä 2017000000111111
Kumulatiivinen määrä 2018223333444445
Kumulatiivinen määrä 2019000000nullnullnullnullnullnull
GCOL 2019000000

Yhteentörmäykset maassa (GCOL) 2004-Q2/2019 osa-alueittain (ei sisällä valtion ilmailua tai ulkomaisia)

2004200520062007200820092010201120122013201420152016201720182019
GCOL harrasteilmailu1143310100010020
GCOL yleisilmailu1141101101004110
GCOL kaupallinen ilmakuljetus3121223010101010

 

 

 

 

Sivu päivitetty 16.08.2019