Yhteentörmäykset rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä
 

Yhteentörmäykset rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä (GCOL)

Tilakuva Q1/2019

Alkuvuonna ei ole raportoitu tapauksista, joissa olisi törmätty ilma-aluksiin, ajoneuvoihin tai esteisiin rullattaessa kiitotielle/kiitotieltä tai lentoonlähtöön tai laskuun käytettävältä alueelta. Myöskään pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna alkuvuosina ei juurikaan tällaisia tapahtumia ole ollut. Poikkeus oli viime vuosi, jolloin alkuvuonna tapahtuivat lähes kaikki vuoden aikana käyneet GCOL-tilanteet.

Lentoasemilla ilma-alusten usein tulee peruuttaa portilta taaksepäin ennen kuin rullaus kohti kiitotietä voidaan aloittaa. Peruutus tapahtuu joko ilma-aluksen omien moottorien avulla tai työntötraktorin työntämänä.
Alkuvuoden aikana on raportoitu pidemmän aikavälin vastaavan ajankohdan keskiarvoon verrattuna liki kaksinkertainen määrä tapauksia, jossa tätä työntöä on tavalla tai toisella häiritty. Tyypillisesti esimerkiksi bussi on ajanut ilma-aluksen takaa ja työntö on pitänyt pysäyttää. Tällaiset tilanteet voivat edesauttaa törmäyksien tapahtumista. Onkin tärkeää, että niin kenttäalueella liikkuvat ajoneuvot kuin ilma-alukset noudattavat lentoaseman toimintasääntöjä väistövelvollisuuksien osalta.


Aiemmat katsaukset ja tilakuvat löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä.

Yhteentörmäykset maassa (GCOL) 2014-2019

TammiHelmiMaalisHuhtiToukoKesäHeinäEloSyysLokaMarrasJoulu
Kumulatiivinen määrä 2013000000011111
Kumulatiivinen määrä 2014000001111111
Kumulatiivinen määrä 2015000011222222
Kumulatiivinen määrä 2016000223455555
Kumulatiivinen määrä 2017000000111111
Kumulatiivinen määrä 2018223333444445
Kumulatiivinen määrä 2019000nullnullnullnullnullnullnullnullnull
GCOL 2019000

Yhteentörmäykset maassa (GCOL) 2004-2019 osa-alueittain (ei sisällä valtion ilmailua tai ulkomaisia)

200420052006200720082009201020112012201320142015201620172018Q1/2019
GCOL harrasteilmailu1143310100010020
GCOL yleisilmailu1141101101004110
GCOL kaupallinen ilmakuljetus3121223010101010

 

 

 

 

Sivu päivitetty 05.04.2019