Yleis- ja harrasteilmailun turvallisuustilanne
 

Yleis- ja harrasteilmailun turvallisuustilanne

Tilakuva Q3/2019

Yleiskatsaus

Suomalaisessa yleis- ja harrasteilmailussa kolmannella neljänneksellä tapahtui useita onnettomuuksia, joista 2 johti kuolemaan. Molemmissa onnettomuuksissa menehtyi 1 henkilö. Kuolemantapaukset olivat ensimmäiset sitten heinäkuun 2017.

Vakavia vaaratilanteita kuitenkin raportoitiin huomattavasti pidemmän aikavälin keskiarvoa vähemmän. Näyttäisi siltä, että monet tilanteet, jotka aikaisempina vuosina jäivät vakaviksi vaaratilanteiksi, ovat tänä vuonna päätyneet onnettomuuteen saakka.

Tason 2 mittareilla tarkasteltuna kolmannella neljänneksellä huomionarvoista olivat lisääntyneet ilmassa tapahtuneet läheltä piti-tilanteet sekä kiitotiepoikkeamat. Näiden määrä on ollut myös koko vuonna edellisvuosia suurempi. Lue lisää läheltä piti-tilanteista ja kiitotiepoikkeamista.


Onnettomuudet

Kolmannella neljänneksellä tapahtui 6 onnettomuutta, joista 4 harrasteilmailussa ja 2 yleisilmailussa. Määrä oli hieman 2013-2018 keskiarvon yläpuolella.

Koko vuonna onnettomuuksia on tapahtunut 10, mikä on myös 2013-2018 keskiarvon 8,3 yläpuolella. 7 onnettomuuksista on tapahtunut harrasteilmailussa ja 3 yleisilmailussa.

Kolmannen neljänneksen onnettomuuksista 2 johti kuolemaan. 1 kuolemantapaus tapahtui harrasteilmailussa ja 1 yleisilmailussa. Verrattuna vuosien 2013-2018 kolmansiin neljänneksiin määrä oli keskiarvon yläpuolella. Nämä olivat myös tämän vuoden ensimmäiset kuolemaan johtaneet onnettomuudet, ja ensimmäiset sitten heinäkuun 2017. Jos verrataan tätä vuotta vuosien 2013-2018 keskiarvoon 3,0, on kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä keskiarvon alapuolella.

Koko vuoden onnettomuuksista suurin osa on tapahtunut lähestymisen tai laskun yhteydessä. Onnettomuudet jakautuivat kiitotieltä suistumisiin, hallinnan menetyksiin ilmassa sekä törmäyksiin esteisiin.
Kuolemaan johtaneet onnettomuudet taas tapahtuivat toisessa tapauksessa ultrakevyen syöksyttyä maahan lentoonlähdön jälkeen ja toisessa experimentalin moottorihäiriön jälkeisen pakkolaskun epäonnistuttua.
OTKES on aloittanut tutkinnan ultrakevyen maahansyöksystä sekä toisesta onnettomuudesta, jossa ylösvedon jälkeen ultrakevyt putosi metsään. Molemmissa tapauksissa kyseessä oli oppilaslento.

Voit tutustua onnettomuustilastoihin jatkuvasti päivittyvästä raportista täällä

Dronetoiminnassa on raportoitu kolmannella neljänneksellä kolmesta laitteen tuhoutumisesta. Yhteensä tällaisia tapahtumia on vuoden aikana ollut 9, mikä on hieman vähemmän kuin edellisenä vuonna.
Tällaiset tapaukset ovat myös periaatteessa onnettomuuksia. Miehittämättömille ilma-aluksille tapahtuneiden tilanteiden luokitteluun kuitenkin odotetaan vielä EU-tasolta periaatteita, joten tässä vaiheessa niitä ei kirjattu onnettomuuksiksi vaan tyypillisesti vain hallinnan menetys-luokkaan.

Suomalaisten ilma-alusten vuoden 2018 lentotuntitilasto valmistui keväällä (nähtävissä täällä).
Tilastojen mukaan yleisilmailussa lennettiin 40368 ja harrasteilmailussa 20987 lentotuntia.
Lentotunteihin suhteutettuna yleisilmailussa tapahtui 0,74 onnettomuutta ja harrasteilmailussa 1,91 onnettomuutta per 10 000 lentotuntia. Yleisilmailussa vuosien 2006-2017 keskiarvo oli 0,82 onnettomuutta per 10 000 lentotuntia, joten viime vuosi sujui näin arvioituna hieman keskiarvoa paremmin. Harrasteilmailussa vastaava keskiarvo oli 2,46, joten myös tällä osa-alueella viime vuosi sujui keskiarvoa turvallisemmin.

Menehtyneet

Kaksi menehtynyttä kolmannella neljänneksellä, mikä on samaa luokkaa kuin 2013-2018 keskiarvo vastaavalla ajanjaksolla. Kaksi menehtynyttä yhteensä koko vuonna, mikä on vähemmän kuin 2013-2018 keskiarvo (3,5).

Onnettomuudet yleis- ja harrasteilmailussa (suomalaiset ja ulkomaiset) 2019 (lista aukeaa väkäsestä)

  1. Maaliskuu 2019 Ultrakevyt ilma-alus teki pakkolaskun pellolle huonon sään johdosta Somerolla.
  2. Huhtikuu 2019 Suksikoneen lasku jäälle epäonnistui ja laskutelineet pettivät ja kone vaurioitui.
  3. Toukokuu 2019 Purjekoneen siipi osui puun latvaan maastolaskussa Somerolla, koneelle vakavia vaurioita.
  4. Toukokuu 2019 Ultrakevyt ilma-alus vaurioitui merkittävästi kovan laskun seurauksena Malmilla. 
  5. Heinäkuu 2019 Purjekone osui puuhun maastolaskussa Jämijärvellä ja tuhoutui.
  6. Heinäkuu 2019 Experimental ajautui ulos kiitotieltä laskun jälkeen polkimen katkettua Kymissä ja vaurioitui merkittävästi. 
  7. Heinäkuu 2019 Experimental pyörähti pakkolaskussa Vuolijoella ympäri ja tämän seurauksena lentäjä menehtyi. Syynä pakkolaskuun ilmeisesti moottorin vikaantuminen.
  8. Heinäkuu 2019 Lento-oppilaan ohjaama ultrakevyt syöksyi lentoonlähdön jälkeen maahan Tampere-Pirkkalassa. Ohjaaja menehtyi.
  9. Syyskuu 2019 Lento-oppilaan ohjaama ultrakevyt sakkasi ylösvedon jälkeen ja putosi kiitotien viereiseen pajukkoon Eurassa.
  10. Syyskuu 2019 Ultrakevyt osui lentoonlähdön jälkeen kiitotien päässä olleisiin pensaisiin ja putosi maahan syttyen tuleen Saksassa. 
 

Vakavat vaaratilanteet

Kolmannella neljänneksellä yleis ja harrasteilmailussa raportoitiin 3 vakavaa vaaratilannetta, kaikki yleisilmailussa. Määrä on selkeästi 2013-2018 vastaavan ajanjakson keskiarvon 7,7 alapuolella. Kahdessa tapauksessa kyseessä oli lasku kiitotiellä jossa tai jonka välittömässä läheisyydessä oli ajoneuvoja tai henkilöitä.

Koko vuonna on raportoitu 7 vakavaa vaaratilannetta, mikä on myös reilusti vuosien 2013-2018 keskiarvoa 14,7 vähemmän. 6 tilannetta on tapahtunut yleisilmailussa ja 1 harrasteilmailussa.

Lentotunteihin suhteutettuna vuonna 2018 yleisilmailussa tapahtui 3,22 ja harrasteilmailussa 3,81 vakavaa vaaratilannetta per 10 000 lentotuntia
Yleisilmailussa vuosien 2006-2017 keskiarvo oli 2,18 ja harrasteilmailussa 2,79 vakavaa vaaratilannetta per 10 000 lentotuntia.
Näin tarkasteltuna viime vuosi sujui molemmilla osa-alueilla keskiarvoa heikommin.

Listaukseen kaikista vakavista vaaratilanteista voit tutustua päivittyvässä raportissa täällä.

 

Vakavat vaaratilanteet yleis- ja harrasteilmailussa (suomalaiset ja ulkomaiset) 2019 (lista aukeaa väkäsestä)

  1. Helmikuu 2019 Yleisilmailukone sakkasi ja menetti huomattavasti korkeutta ennenkuin kone saatiin hallintaan Porissa.
  2. Huhtikuu 2019 Yleisilmailukoneen ja sotilaskone-osaston välinen läheltä piti-tilanne Jyväskylässä. 
  3. Kesäkuu 2019 Yleisilmailukone teki laskun telineet ylhäällä.
  4. Kesäkuu 2019 Kahden purjekoneen välinen läheltä piti-tilanne termiikissä.
  5. Heinäkuu 2019 Laskuvarjohyppykoneen tyhjäkäyntilasku moottorin tehon menetyksen jälkeen Jämijärvellä. Hätäsammutusläppä oli osittain sulkeutunut hätäsammutusvivun akselikaran löystyttyä.
  6. Heinäkuu 2019 Yleisilmailukone teki läpilaskun Lappeenrannassa NOTAMilla suljetulle kiitotielle, jossa henkilöitä ja ajoneuvoja työssä.
  7. Syyskuu 2019 Yleisilmailukone tuli laskuun kiitotielle Jyväskylässä lennonjohdon ollessa suljettuna ohittaen pienellä etäisyydellä kiitotien päädyn välittömässä läheisyydessä olleen ajoneuvon.
 


Aiemmat vuosikatsaukset löydät löydät graafien alapuolella olevista linkeistä.

 

Onnettomuudet ja kuolleet yleis- ja harrasteilmailussa 2004-Q3/2019

2004200520062007200820092010201120122013201420152016201720182019
Onnettomuudet, yleisilmailu5764445185321333
Onnettomuudet, harrasteilmailu84710611681194113647
Kuolleet, yleisilmailu2020311023900101
Kuolleet, harrasteilmailu2021033344200001
Onnettomuudet yhteensä, yleis- ja harrasteilmailu131113141015119191471348710

Vakavat vaaratilanteet yleis- ja harrasteilmailussa 2004-Q3/2019

2004200520062007200820092010201120122013201420152016201720182019
Vakavat vaaratilanteet, harrasteilmailu1685145491411799681
Vakavat vaaratilanteet, yleisilmailu321071114712116106813136
Vakavat vaaratilanteet yhteensä, yleis- ja harrasteilmailu48181225191121251717151720187

Kuolleet yleis- ja harrasteilmailussa, 4 vuoden keskiarvo

200720082009201020112012201320142015201620172018
Kuolleet yleis- ja harrasteilmailu, 4 vuoden k.a.2,252333,54,2556,7564,530,25

Kuolemaan johtaneet onnettomuudet, suomalainen yleisilmailu + harrasteilmailu 2006-Q3/2019

20062007200820092010201120122013201420152016201720182019
Kuolemaan johtaneet onnettomuudet, suomalainen yleisilmailu + harrasteilmailu31133244400102

 

 

 

Sivu päivitetty 14.10.2019