Kuljettajaa avustavien laitteiden ja palveluiden lukumäärä sekä niiden merkitys onnettomuusriskiin
 

Kuljettajaa avustavien laitteiden ja palveluiden lukumäärä sekä niiden merkitys onnettomuusriskiin

Autonkuljettajien tukijärjestelmät yleistyvät nopeasti, mutta useimpia tukijärjestelmiä ei rekisteröidä kansallisella tasolla. Vuonna 2018 tehdyssä Trafin selvityksessä koottiin tukijärjestelmätietoja automallien esitteistä, lehtien autovertailuista ja EuroNCAP-törmäystesteistä ja yhdistettiin näitä ajoneuvokantaa koskeviin tietoihin. Tulosten perusteella kesällä 2018 ESC oli vakiovarusteena 60 %:ssa henkilöautoista, taajamanopeuksissa toimiva hätäjarrutusjärjestelmä 7 %:ssa henkilöautoista ja kaistalta poistumisen varoitin 2 %:ssa autoista. Tukijärjestelmät ovat yleistyneet nopeasti viime vuosina.

Liikenneturvan joulukuussa 2016 teettämässä kyselyssä autonkuljettajilta kysyttiin, mitä järjestelmiä on heidän eniten käyttämässään autossa. Yleisimmät kysytyistä järjestelmistä olivat etupenkin turvavyömuistutin (noin 70 % autoista), vakionopeudensäädin (53 % autoista), ja ajonvakautusjärjestelmä (ESC) (noin 47 % autoista). Muun muassa kaistalla pysymisen avustin ja kuljettajan väsymyksestä varoittava järjestelmä olivat huomattavasti harvinaisempia, 7 % autoista. Mukautuva vakionopeudensäädin tai nopeusrajoituksen tunnistusjärjestelmä oli 14 %:ssa autoista.

Vuonna 2015 julkaistussa tutkimuksessa arvioitiin automaation lisääntymisen vaikutuksia Suomen liikenteeseen skenaariotarkastelun avulla. Arvion mukaan silloin kun noin 20 % autoista on varusteltu toisen automaatiotason järjestelmillä, erityisesti mukautuvalla vakionopeudensäätimellä ja kaistalla pysymisen avustimella, onnettomuudet vähenevät noin 5–10 %. Kun valtaosa autoista on toisella automaatiotasolla, onnettomuuksia on 10–15 % nykyistä vähemmän. Kun valtaosa autoista on varustettu kolmannen tason automatiikalla, joka ehkäisee peräänajoja ja tieltä suistumisia, onnettomuuksien oletetaan vähenevän 40–70 % niillä teillä, joilla automaattiajaminen on mahdollista.

 

 

 

Sivu päivitetty 26.02.2019