Autojen romutusikä
 

Autojen romutusikä

Suomen henkilöautokannan keskimääräinen romutusikä on kasvanut lähes yhtäjaksoisesti vuodesta 2004 asti. Vuonna 2015 romutusikä kääntyi lievästi laskuun ollen vuoden lopussa 20,1 vuotta. Osaltaan tähän vaikutti vuonna 2015 toteutettu romutuskampanja, jolloin vähintään 10 vuotta vanhan henkilöauton romuttavalle ja uuden alle 120 g/CO2/km päästävän auton ostajalle maksettiin 1500 euroa. Vuonna 2016 romutusikä nousi hieman edellisvuodesta ja oli vuoden lopussa 20,2 vuotta. Vuonna 2017 keskimääräinen romutusikä oli jo 20,7 vuotta.

Henkilöautojen keskimääräinen romutusikä

Kuva. Suomen henkilöautojen keskimääräinen romutusikä vuosina 2000-2017. Lähde: Tilastokeskus ja Autoalan tiedotuskeskus
200020012002200320042005200620072008200920102011201220132014201520162017
Rivi 1181818,318,518,118,318,418,418,819,320,120,420,420,320,420,120,220,7

Vuonna 2017 romutettiin 66 110 henkilöautoa, mikä on korkein määrä viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vuoden 2017 romutusmäärä oli 22 % suurempi kuin vuonna 2016. Tammi-syyskuussa 2018 romutettin 61 182 henkilöautoa. Määrä on 27,1 % suurempi kuin vastaavana ajankohtana vuonna 2017. Romutusmäärään on saattanut vaikuttaa vuonna 2018 toteutettu romutuskampanja, jossa vähintään 10 vuotta vanhan henkilöauton romuttavalle ja uuden alle 110g/CO2/km päästävän tai vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan auton ostajalle maksettiin 1500-2500 euroa riippuen ostettavan auton käyttövoimasta.

 

 

Sivu päivitetty 15.10.2018